Nie wchodząc tutaj w szersze uzasadnienie teoretyczne wypada raczej przyjąć, że właściwa jest w takiej sytuacji skarga kasacyjna. Zastrzec zarazem należy, że nie jest wykluczona również wykładnia przeciwna (wskazująca jednak na zażalenie), choć wydaje się ona mniej uprawniona.
Ile razy autokontrola
Można się również zastanawiać również nad tym, czy w przypadku wniesienia skargi kasacyjnej od orzeczenia WSA zapadłego w trybie nowego art. 179a ppsa dopuszczalne jest powtórne zastosowanie tej regulacji (przykładowo w sytuacji gdy WSA rozstrzygnął na podstawie art. 179a ppsa sprawę z uwagi na nieważność wcześniejszego postępowania, po czym kolejna skarga kasacyjna od wydanego w ten sposób orzeczenia zawiera oczywiście usprawiedliwione podstawy).
Nie przesądzając ostatecznie tej kwestii, wydaje się, że taka sytuacja nie jest kategorycznie wykluczona, w szczególności wobec braku w tym zakresie wyraźnego zakazu na wzór tego, jaki znamy z art. 285 ppsa.
Podstawy oczywiście uzasadnione
Praktyka z pewnością ujawni również dalsze problemy szczegółowe związane ze stosowaniem nowego przepisu art. 179a ppsa, pierwszą potrzebą zaś jest wypracowanie w orzecznictwie i piśmiennictwie jednolitego stanowiska co do rozumienia pojęcia „oczywiście usprawiedliwione podstawy skargi kasacyjnej".
Wstępnie można przyjąć, że będzie tutaj chodziło wyłącznie o zarzuty dotyczące przepisów jednoznacznych w treści (których wykładnia nie nasuwa wątpliwości), samo naruszenie zaś tych przepisów będzie musiało być widoczne „na pierwszy rzut oka" (rażące), przy czym w wypadku przepisów postępowania ewidentny będzie ponadto musiał być wpływ ich naruszenia na wynik sprawy.
W wyniku zmian wprowadzonych ustawą nowelizującą poszerzono również zakres uprawnień NSA do orzekania w postępowaniu kasacyjnym co do istoty sprawy sądowoadministracyjnej (por. art. 188 ppsa), które obecnie ma stanowić zasadę wyrokowania przez NSA w postępowaniu kasacyjnym (nie wynika to jednak z systematyki przepisów regulujących postępowanie kasacyjne, bowiem zasady techniki prawodawczej wymagają, aby w tekście prawnym najpierw formułowana była reguła, a dopiero po niej następowały wyjątki od tej reguły).
W myśl zatem nowego brzmienia art. 188 ppsa NSA może uchylić zaskarżone orzeczenie i rozpoznać merytorycznie skargę wniesioną do WSA, jeżeli uzna, że istota sprawy (sądowoadministracyjnej – por. art. 1 ppsa) jest dostatecznie wyjaśniona. W takim wypadku NSA za podstawę orzekania przyjmuje stan faktyczny ustalony w zaskarżonym orzeczeniu (a contrario brak ustalenia tego stanu w sposób jednoznaczny przez WSA również w obecnym stanie prawnym powinien wyłączać możliwość zastosowania art. 188 ppsa).
Warto dodać, że orzekając na podstawie art. 188 ppsa, NSA stosuje posiłkowo przepisy art. 145–151 oraz 154 ppsa, wobec czego – w aktualnym stanie prawnym (po zmianach wprowadzonych ustawą nowelizującą) – nie ma generalnej przeszkody do zastosowania w tym przypadku także nowych (znowelizowanych) przepisów art. 145a § 1 i 3, art. 146 § 2 oraz art. 149 § 1b ppsa, jak również art. 154 § 2 ppsa. W praktyce może to jednak napotykać pewne trudności, bowiem przykładowo wydanie przez NSA orzeczenia na podstawie art. 188 w zw. z art. 145a § 1 ppsa spowoduje, że ewentualną skargę, o której mowa w art. 145a § 3 ppsa, będzie trzeba wnieść do innego sądu (właściwego WSA).
Co w uzasadnieniu
Pozostałe wynikające z ustawy nowelizującej zmiany dotyczące przebiegu postępowania przed sądem administracyjnym drugiej instancji, które były już sygnalizowane w pierwszej części niniejszego cyklu, mają w przeważającej mierze charakter uzupełniający i porządkujący oraz nie wywołują, przynajmniej na tym etapie, zasadniczych wątpliwości. Z jednym jednak wyjątkiem.
Mianowicie, dość niefortunna – w aspekcie intencji ustawodawcy – wydaje się redakcja znowelizowanego art. 193 ppsa. W założeniu bowiem zmiana ta miała służyć skróceniu uzasadnień wyroków oddalających skargę kasacyjną, jednak zestawiając obecną treść art. 193 ppsa z brzmieniem art. 141 § 4 ppsa trudno jest – przynajmniej wprost – dojść do wniosku, że uzasadnienie wyroku oddalającego skargę kasacyjną może być ograniczone wyłącznie do oceny (prawnej) zarzutów zawartych w takiej skardze.
* * *
W dziewiątej części cyklu przejdziemy do omawiania zmian dotyczących referendarzy sądowych oraz sprzeciwu w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
Piotr Gołaszewski – wykładowca w Katedrze Prawa i Postępowania Administracyjnego WPiA UW, autor i współautor opracowań z zakresu procedury administracyjnej, w tym komentarzy do kodeksu postępowania administracyjnego i prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
podstawa prawna: ustawa z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2015 r., poz. 658)