Naczelny Sąd Administracyjny odpowiedział w poniedziałek na pytanie o legalność kontroli przeprowadzanych przez skarbowców poza ich województwem. Sąd w składzie siedmiu sędziów zaaprobował sposób ich upoważnienia do wszczęcia i przeprowadzenia postępowania kontrolnego.
Chodzi o stan prawny sprzed wprowadzenia Krajowej Administracji Skarbowej. Od 1 marca bowiem każdy naczelnik urzędu celno-skarbowego obejmie swoją właściwością obszar całego kraju. Wcześniej organy były przypisane do konkretnych obszarów. Dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej zasadniczo mogli działać na obszarze poszczególnych województw.
Generalny inspektor kontroli skarbowej (GIKS), z reguły będący jednocześnie wiceministrem, mógł natomiast wyznaczyć dyrektora UKS do przeprowadzenia postępowań także poza właściwością miejscową tego dyrektora.
Praktyka była taka, że zamiast wiceministra czy dyrektorów UKS do kontroli poza ich województwem wyznaczał upoważniony przez wiceministra zastępca dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej w Ministerstwie Finansów.
Naczelny Sąd Administracyjny w podjętej w poniedziałek uchwale uznał, że GIKS mógł takiego upoważnienia udzielić. Podstawą jest ogólny przepis, zgodnie z którym GIKS wykonuje swoje obowiązki przy pomocy komórek organizacyjnych MF.