Niektórzy zamawiający żądają tylko oświadczenia z art. 22 ust. 1 prawa zamówień publicznych (dalej: pzp), inni z art. 22 i 24 pzp, a jeszcze inni odwołują się również do art. 44 lub 50 pzp. Czasem budzi to konsternację wykonawców usiłujących dociec, z czego wynikają te różnice, tym bardziej że wszystkie wymienione powyżej oświadczenia dotyczą jednej kwestii - spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Okazuje się, iż prosta kwestia złożenia oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (zwanego popularnie oświadczeniem z art. 22) w niektórych specyfikacjach istotnych warunków zamówienia potrafi zostać skomplikowana. Jednak wystarczy zrozumienie istoty składanego oświadczenia, aby problem okazał się nie taki trudny.
Ponieważ z założenia zamówienie publiczne powinni uzyskać tylko wykonawcy gwarantujący jego należyte wykonanie, ustawodawca w art. 22 ust. 1 pzp określił tzw. warunki udziału w postępowaniu, czyli pewne cechy wykonawcy "godnego" ubiegania się o zamówienie publiczne. Wykonawca musi więc:
- mieć uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności w przypadku, gdy przepisy prawa takich uprawnień wymagają (np. koncesje, licencje, zezwolenia),
- mieć niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponować potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia (konkretne wymagania mogą być doprecyzowane przez zamawiającego w zależności od specyfiki zamówienia),