[b]Pracownik rozwiązuje stosunek pracy, ponieważ przechodzi na emeryturę. Czy szef ma obowiązek wypłacić mu trzynastkę w ostatnim dniu zatrudnienia, czyli w trakcie roku? [/b]
[b]Nie.[/b] Żaden przepis do tego nie zobowiązuje. Pracodawca ze sfery budżetowej wypłaca dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastkę) w dniu rozwiązania stosunku pracy wyłącznie zatrudnionemu, z którym się rozstaje ze względu na likwidację pracodawcy. I to całego urzędu, jednostki samorządowej czy innego pracodawcy z budżetówki.
Wynika tak z art. 5 ust. 3 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080 ze zm.).
[b]Likwidacja jednego działu czy stanowiska już nie daje podstaw do wypłaty trzynastki w dniu rozwiązania stosunku pracy[/b].
Nie ma zatem również podstaw do wypłaty trzynastki w dniu ustania zatrudnienia pracownikowi, który przechodzi na emeryturę. Powinna zostać ona wypłacona w ustawowym terminie, czyli w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje, np. w pierwszym kwartale 2008 r. za rok bieżący.