Nie zawsze trzeba organizować przetarg

Udzielić zamówienia z wolnej ręki można tylko wyjątkowo – m.in. wówczas, gdy konieczne jest natychmiastowe wykonanie zamówienia

Publikacja: 12.11.2008 06:30

Red

Istotą tego trybu jest udzielenie zamówienia przez zamawiającego dowolnie wybranemu wykonawcy. Zamówienie z wolnej ręki może zostać zastosowane wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach wyraźnie wskazanych w ustawie – Prawo zamówień publicznych (art. 66 – 68 p.z.p.). Ustawa wymaga przy tym, by powody te wynikały z technicznych uwarunkowań zamówienia o obiektywnym charakterze albo z ochrony praw wyłącznych bądź jeżeli zamówienie dotyczy działalności twórczej lub artystycznej.

[srodtytul]Jeśli jest monopolista[/srodtytul]

Uzasadnieniem zastosowania takiego trybu może być okoliczność, że na rynku istnieje tylko jeden przedsiębiorca wykonujący interesujące nas usługi, dostawy bądź roboty budowlane. Sytuacja taka ma miejsce,np. jeżeli zamawiający chce zamówić dostawę energii elektrycznej, a na terenie jego działalności jest tylko jeden dostawca energii. Tryb ten można zastosować, jeżeli wymagana jest np. modyfikacja programu komputerowego, której dokonać może wyłącznie posiadacz majątkowych praw autorskich do tego programu. Uzasadnieniem przyznania zamawiającemu takiego prawa jest fakt, iż w opisanych wypadkach w razie przeprowadzenia przetargu nieograniczonego bądź ograniczonego ofertę i tak mógłby złożyć wyłącznie jeden wykonawca, więc prowadzenie procedury konkurencyjnej byłoby bezcelowe.

[srodtytul]Nieprzewidywalny stan[/srodtytul]

Zamówienia z wolnej ręki można również udzielić, jeżeli ze względu na wyjątkową sytuację, która nie wynika z przyczyn leżących po stronie zamawiającego i której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów. W orzecznictwie i doktrynie wykształcił się pogląd, zgodnie z którym należy badać, czy zamawiający miał możliwość – przy zachowaniu należytej staranności – przewidzenia takiej sytuacji.

Jej wyjątkowość będzie natomiast polegać na wystąpieniu nadzwyczajnych okoliczności, które zazwyczaj nie występują, np. zawalenie się budynku, konieczność usunięcia awarii i skutków klęsk żywiołowych.

Kolejną przesłanką udzielenia zamówienia z wolnej ręki jest sytuacja, w której w prowadzonych kolejno postępowaniach o udzielenie zamówienia, z których co najmniej jedno prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu ograniczonego, nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie zostały złożone oferty lub wszystkie zostały odrzucone ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia. W praktyce przepis ten często bywa stosowany, gdy wykonawcy doprowadzają do unieważnienia kolejnych postępowań, a zamawiający pilnie musi zaspokoić swoje potrzeby, np. zakupić brakujące karetki sanitarne. Jednakże gdy oferty wykonawców zostały odrzucone z innej przyczyny niż sprzeczność z opisem przedmiotu zamówienia, zastosowanie tego przepisu nie będzie możliwe.

[srodtytul]Dodatkowo i uzupełniająco[/srodtytul]

Z wolnej ręki można wreszcie udzielić tzw. zamówień dodatkowych i uzupełniających. Także jeżeli z powodu likwidacji, prowadzonego postępowania egzekucyjnego albo upadłościowego możliwe jest udzielenie zamówienia na szczególnie korzystnych warunkach. Przykładem zamówienia dodatkowego może być zlecenie przełożenia starego światłowodu kolidującego z robotami budowlanymi, jeżeli wcześniejsze wykrycie tego światłowodu nie było możliwe. Zamówieniem uzupełniającym może być np. zlecenie świadczenia dodatkowych usług kateringowych związanych z przedłużeniem imprezy okolicznościowej organizowanej przez zamawiającego.

[i]Jan Roliński jest adwokatem i wspólnikiem w kancelarii WKB Wierciński,Kwieciński, Baehr

Piotr Kunicki jest prawnikiem zespołu zamówień publicznych w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr [/i]

Istotą tego trybu jest udzielenie zamówienia przez zamawiającego dowolnie wybranemu wykonawcy. Zamówienie z wolnej ręki może zostać zastosowane wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach wyraźnie wskazanych w ustawie – Prawo zamówień publicznych (art. 66 – 68 p.z.p.). Ustawa wymaga przy tym, by powody te wynikały z technicznych uwarunkowań zamówienia o obiektywnym charakterze albo z ochrony praw wyłącznych bądź jeżeli zamówienie dotyczy działalności twórczej lub artystycznej.

Pozostało 87% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"