Jak przebiega ocena w urzędzie wojewódzkim

Nie tylko profesjonalizm gminnych urzędników podlega badaniom. Przejść przez to muszą raz na dwa lata również członkowie służby cywilnej, a przy zmianie stanowiska pracy – nawet częściej

Publikacja: 15.06.2009 07:00

Zasady i tryb przeprowadzania okresowych ocen urzędników samorządowych określają przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. oraz zarządzenia kierowników poszczególnych jednostek wydane na jej podstawie.

[b]Te przepisy wewnętrzne powinny zostać opracowane najpóźniej do 30 czerwca bieżącego roku. [/b]

W Dzienniku Ustaw opublikowanym 19 maja 2009 r. znajduje się natomiast rozporządzenie Rady Ministrów określające zasady przeprowadzania takich ocen wobec członków korpusu służby cywilnej ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=311457]DzU nr 74, poz. 633[/link]). Co prawda tych przepisów do pracowników samorządowych stosować bezpośrednio nie można, ale mogą być one wskazówką, jak tworzyć obowiązujące w jednostkach samorządowych regulaminy oceniania.

[srodtytul]Na specjalnym arkuszu[/srodtytul]

Ocenie okresowej podlega urzędnik służby cywilnej zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Dokonuje jej co do zasady jego bezpośredni przełożony. Wyjątki od tej zasady określa art. 81 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BACBE73966F0EB24DE9A8DF6234F13D3?id=293420]ustawy o służbie cywilnej[/link], który wskazuje inne osoby zobowiązane do dokonywania ocen.

Ocenę, tak jak w przypadku samorządowców, sporządza się na piśmie, na specjalnie w tym celu opracowanym arkuszu oceny okresowej. Rozporządzenie przewiduje różne rodzaje arkuszy oceny w zależności od tego, czy ocenie podlega zwykły urzędnik służby cywilnej – wtedy jest ona sporządzana na arkuszu A, a jeżeli ocena dotyczy zatrudnionego na wyższym stanowisku – wówczas zastosowanie znajdzie arkusz oznaczony literą B. Ich wzory są określone w załącznikach do rozporządzenia.

W zależności od zajmowanego stanowiska rozporządzenie określa również różne kryteria sporządzania ocen.

Dla zatrudnionych na stanowiskach niebędących wyższymi w tej służbie zawiera je załącznik nr 1. Dla zatrudnionych na stanowiskach wyższych – załącznik nr 3. Dla wszystkich stanowisk rozporządzenie określa jednak kryteria obowiązkowe sporządzania oceny oraz te, które można wybrać jako dodatkowe. Różnica polega na tym, że dokonujący oceny wybiera na potrzeby weryfikacji zwykłego urzędnika nie mniej niż trzy i nie więcej niż pięć kryteriów fakultatywnych, a oceniając zatrudnionego na stanowisku wyższym, maksymalnie dwa kryteria fakultatywne.

W obu przypadkach jednak mają to być najistotniejsze dla prawidłowego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego. Wybór kryteriów jest poprzedzony – również w obydwu przypadkach – omówieniem z ocenianym głównych jego obowiązków, oczekiwań co do sposobu spełniania kryteriów oceny, a także celów do osiągnięcia oraz sposobów ich osiągnięcia w okresie, w którym pracownik jest oceniany.

Wybrane kryteria wpisuje się do arkusza oceny.

[srodtytul]Z wnioskiem o awans[/srodtytul]

Sporządzenie oceny na piśmie polega zgodnie z treścią § 11 rozporządzenia na przyznaniu ocen cząstkowych odpowiednio do poziomu spełniania przez ocenianego każdego z kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez oceniającego.

Na podstawie ocen cząstkowych wylicza się średnią arytmetyczną, która jest właściwą oceną końcową. Może być ona pozytywna albo negatywna. Pozytywna ocena oznacza, że pracownik swoje obowiązki wypełnia na poziomie oczekiwanym, powyżej oczekiwań albo znacznie powyżej oczekiwań. W takim przypadku można zamieścić w wyznaczonym miejscu arkusza umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego.

W razie uzyskania negatywnej oceny okresowej członek korpusu służby cywilnej podlega ponownej ocenie po upływie sześciu miesięcy od dnia zapoznania się z oceną.

[ramka][b]Potrzebne rozmowy [/b]

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków służby cywilnej zwraca uwagą na potrzebę omówienia z ocenianym urzędnikiem każdego etapu tej procedury. Przepisy nakazują, aby bezpośredni przełożony przed przystąpieniem do sporządzenia oceny omówił zasady jej przeprowadzania, a po zakończeniu oceny osiągnięte przez urzędnika wyniki. [/ramka]

Zasady i tryb przeprowadzania okresowych ocen urzędników samorządowych określają przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. oraz zarządzenia kierowników poszczególnych jednostek wydane na jej podstawie.

[b]Te przepisy wewnętrzne powinny zostać opracowane najpóźniej do 30 czerwca bieżącego roku. [/b]

Pozostało 93% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"