W oczekiwaniu na boom w partnerstwie publiczno-prywatnym

Eksperci spodziewają się coraz większej liczby projektów w formule ppp

Publikacja: 08.04.2011 03:13

W oczekiwaniu na boom w partnerstwie publiczno-prywatnym

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Na razie inwestycji w ramach  partnerstwa publiczno-prywatnego jest niewiele. Wysyp ma dopiero nastąpić. O perspektywach partnerstwa dyskutowali wczoraj uczestnicy zorganizowanej przez „Rz" konferencji „Jak zmniejszyć koszty inwestycji samorządowych – formuła Partnerstwa Publiczno-Prywatnego", która odbyła się w Poznaniu.

– Aktualnie sektor publiczny rozważa realizację ponad 120 inwestycji w partnerstwie – wskazuje Przemysław Zaremba z Fundacji Centrum PPP.

– Zgodnie z informacjami Ministerstwa Gospodarki najwięcej pomysłów dotyczy projektów z zakresu sportu i rekreacji – dodaje Lilianna Bogusz z PwC.

Umów zawarto jednak ledwie kilkanaście. – Wciąż brakuje dobrych praktyk – stwierdza Jakub Jędrzejewski z departamentu gospodarki w Wielkopolskim Urzędzie Marszałkowskim.

Co przeszkadza

Dlaczego tak mało projektów udało się zrealizować, a w wielu ogłoszonych partnerzy prywatni się nie zgłosili? Powodów jest kilka, choć nie jest to już kwestia prawa.

– To m.in. niski stopień przygotowania projektów przez samorządy – wskazuje Sebastian Gościniarek z PwC.

– Firmy z zagranicy szukają dobrych projektów, ale ich nie ma – dodaje Michał Malicki z Kancelarii Prawnej Stopczyk & Mikulski.

– Szukają, tyle że jedynie dużych – odpowiada Michał Chojara ze Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski.

– To także kwestia kosztów. Musimy je rozkładać na 25 – 30 lat, a nie na 10 – 15, bo wtedy ceny usług ze względu na szybki zwrot kapitału partnera prywatnego są zbyt wysokie – wskazuje Mirosław Kruszyński, wiceprezydent Poznania.

Zdaniem Tomasza Cemela z PKO BP firmy prywatne powinny zadowalać się niższym zyskiem, jednak w dłuższej perspektywie. Trzeba więc szukać kompromisu zarówno w kwestii zysku partnera prywatnego, jak i podziału czynników ryzyka, bo wygórowane żądania strony prywatnej oraz wyśrubowane warunki ogłaszane przez samorząd w przetargach prowadzą do fiaska.

Komu już się udało

Czy są udane projekty? Zaremba wskazuje na gminę wiejską Ustka, która na podstawie ustawy o ppp wybrała dwóch partnerów prywatnych do wykonywania usługi polegającej na dowożeniu dzieci do szkół z miejscowości, do których przestała docierać komunikacja.

– Wszystko zaczęło się od tego, że PKS odstąpił od świadczenia usług w niektórych miejscowościach naszej gminy ze względu na deficytowość połączeń – wskazuje Anna Sobczuk-Jodłowska, wójt Ustki. Gmina musiała jednak zapewnić dowóz dzieci do szkół zgodnie z ustawą o systemie oświaty.

– Postanowiliśmy skorzystać z partnerstwa. Wybraliśmy dwie firmy, które dowożą dzieci i zabierają innych pasażerów. Za bilety dzieci płaci gmina – tłumaczy Jodłowska.

Umowę z przewoźnikami zawarto na trzy i pół roku. Gmina płaci im 150 tys. zł rocznie. Zadanie publiczne jest realizowane. Obyło się bez zakupu autobusów i zatrudniania kierowców.

Udanym projektem chwali się również Poznań, który dzięki partnerstwu zyskał parking pod placem Wolności. Umowę z partnerem prywatnym podpisano na 39 lat.

– W poniedziałek miasto zamieściło też ogłoszenie dotyczące budowy spalarni. Chcemy połączyć środki prywatne z dotacjami unijnymi – podkreśla Kruszyński.

Na razie inwestycji w ramach  partnerstwa publiczno-prywatnego jest niewiele. Wysyp ma dopiero nastąpić. O perspektywach partnerstwa dyskutowali wczoraj uczestnicy zorganizowanej przez „Rz" konferencji „Jak zmniejszyć koszty inwestycji samorządowych – formuła Partnerstwa Publiczno-Prywatnego", która odbyła się w Poznaniu.

– Aktualnie sektor publiczny rozważa realizację ponad 120 inwestycji w partnerstwie – wskazuje Przemysław Zaremba z Fundacji Centrum PPP.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo