Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (prezes UZP) bada zgodność prowadzonej procedury z przepisami ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (ustawa pzp) w stosunku do wszystkich zamówień publicznych, bez względu na źródło ich finansowania. Coroczne jawne wyniki kontroli pozwalają prześledzić najpoważniejsze naruszenia ustawy pzp.
Przed lub po zawarciu umowy
Prezes UZP czuwa nad przestrzeganiem zasad systemu zamówień publicznych, w szczególności prowadzi kontrolę procesu udzielania zamówień w zakresie przewidzianym ustawą pzp. Jej wszczęcie może poprzedzać postępowanie wyjaśniające, które ustali, czy zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów ustawy pzp i czy mogło mieć ono wpływ na jego wynik.
Kontrola prezesa UZP może mieć charakter kontroli uprzedniej (ex-ante, przed zawarciem umowy) lub kontroli następczej (ex-post, po zawarciu umowy). Zamówienia współfinansowane ze środków Unii Europejskiej (UE) podlegają obligatoryjnej kontroli uprzedniej, jeżeli wartość zamówienia jest równa bądź przekracza 20 mln euro (roboty budowlane) lub 10 mln euro (dostawy lub usługi).
W przypadku zamówień z udziałem środków unijnych prezes UZP może również przeprowadzać kontrole doraźne uprzednie lub następcze, które wszczynane są z urzędu lub na wniosek.
Kto inicjuje postępowanie
Rok 2014 był obfity we wnioski o wszczęcie kontroli zamówień współfinansowanych ze środków UE – ogółem do prezesa UZP wpłynęło aż 266 wniosków. Autorami większości z nich byli wykonawcy uczestniczący w postępowaniu. Pozostałe wnioski wpływały od następujących podmiotów: instytucji zajmujących się Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich, w tym z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, z urzędów marszałkowskich oraz z Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa, a także od organów ścigania oraz samych zamawiających.