Sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej rozpoznają komisje dyscyplinarne. Zorganizowanie takiej komisji w urzędzie należy do obowiązków dyrektora generalnego, który do takiego ciała powołuje osoby zatrudnione (członków korpusu sc) w tym urzędzie. Z art. 117 ust.1 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc), który ten obowiązek na dyrektora generalnego nakłada wynika tylko, że komisję dyscyplinarną urzędu powołuje dyrektor generalny spośród członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędzie. Zdaniem niektórych ekspertów świadczyć to może o tym, że do takiej komisji mogą być powoływani także członkowie korpusu sc z innych urzędów. To, zważywszy na fakt, co podkreśla też prof. J. Jagielski (Ustawa o służbie cywilnej Komentarz LexsixNexsis Warszawa 2010 r.), że kompetencje dyrektora generalnego, w tym te dotyczące powołania komisji odnoszą się do danego urzędu (własnego) i zatrudnionych w nim osób taka rozszerzająca interpretacja tego sformułowania nie wydaje się być uprawniona.