Reklama
Rozwiń
Reklama

Rewolucja w sądach administracyjnych

Prezydent chce wzmocnić status prezesów takich sądów, powołując ich na pięcioletnie kadencje. Strony będą zaś mogły liczyć na sprawniejsze postępowanie

Publikacja: 03.01.2008 09:04

Projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów admnistracyjnych właśnie wpłynął do Sejmu.

Kadencyjność z powodzeniem funkcjonuje już w sądach powszechnych (cywilnych, karnych, gospodarczych) – wskazano w uzasadnieniu prezydenckiej noweli.

Tymczasem mimo że Naczelny Sąd Administracyjny wraz z wojewódzkimi sądami administracyjnymi stanowią od 1 stycznia 2004 r. odrębny i niezależny segment wymiaru sprawiedliwości, takich reguł tam nie ma. Kadencje mają ustabilizować status sędziów pełniących funkcje kierownicze, a tym samym wzmocnić struktury sądownictwa administracyjnego.

Projekt nie przewiduje innych zmian trybu powoływania. Jak do tej pory prezesa i wiceprezesa WSA ma powoływać prezes NSA po zasięgnięciu opinii zgromadzenia ogólnego danego sądu i kolegium NSA. Prawo sprzeciwu (negatywnej opinii) zgromadzenia i kolegium zapewnia sędziom udział w tej procedurze.

[b]W celu zapobieżenia destabilizacji kierownictw sądów dotychczasowe akty powołania prezesów i wiceprezesów przekształcone zostaną z mocy prawa w akty powołania na pięcioletnie kadencje.[/b] Odwołanie z tych stanowisk w trakcie kadencji będzie możliwe (przez prezesa NSA), ale tylko w wypadku „rażącego niewywiązywania się z obowiązków służbowych” lub gdy dalsze pełnienie funkcji z innych powodów nie daje się pogodzić z dobrem wymiaru sprawiedliwości. To pojęcia takie same jak w sądownictwie powszechnym.

Reklama
Reklama

– Od prezesa dużo zależy: atmosfera i styl pracy w sądzie. Kadencyjność szefów sądu nie jest złym rozwiązaniem, to bowiem dodatkowa okazja do zweryfikowania ich pracy – wskazuje sędzia Małgorzata Jarecka z warszawskiego WSA.

Są też zmiany w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, nawet liczniejsze, choć mniej spektakularne. Dostosowują one przepisy do orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, prawa unijnego, a także precyzują regulacje, które wywoływały rozbieżności w orzecznictwie. [b]Podczas doręczania pism sądowych (art. 73) dopuszczona ma być możliwość dostarczenia zawiadomienia do skrytki pocztowej lub na poste restante.[/b] Pozwoli to zawiadamiać bezdomnych lub osoby niemogące korzystać z normalnej skrzynki.

[b]Proponuje się, by tak jak w postępowaniu cywilnym ustanowienie przez sąd adwokata z urzędu było równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa[/b], bez potrzeby umocowywania go przez stronę, co zabierało czas (zmieniany art. 244).

Ponieważ orzeczenia co do pomocy z urzędu zawierają dane wrażliwe, zwłaszcza o sytuacji materialnej i życiowej wnioskodawcy, proponuje się odstąpić od doręczania ich pozostałym stronom, a w konsekwencji ogranicza krąg uprawnionych do zaskarżenia takiego postanowienia (zmiana art. 252).

Przewiduje się wprowadzenie – na wzór obowiązującej w sprawach cywilnych od trzech lat – skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia. Ma być temu poświęcony cały nowy rozdział. Przypomnijmy, że skarga taka jest możliwa tylko w wypadku prawomocnych wyroków, których zresztą się już nie uchyla (nadal są w tzw. obrocie prawnym), a stwierdzenie niezgodności z prawem może być podstawą domagania się odszkodowania.

To jakby dodatkowa instancja, ale – jak wskazuje sędzia Janusz Drachal, rzecznik prasowy NSA – sądy administracyjne kontrolują działalność organów władzy i dodatkowe narzędzie, stosowane zresztą w ograniczonym zakresie, powinno temu służyć.

Reklama
Reklama

[ramka]

[b]Spory administracyjne w liczbach[/b]

- 76 435 – załatwione skargi na akty i czynności w WSA;

- 2225 – skargi na bezczynność organów w WSA;

- 8715 – skargi kasacyjne rozpatrzone w NSA;

- 5438 – zażalenia na postanowienia sądów I instancji.

Reklama
Reklama

Spośród ogółu załatwionych skarg WSA uwzględniły aż 33 proc., a NSA 17 proc. skarg kasacyjnych i 16 proc. zażaleń.

Na podstawie „Informacji o działalności sądów administracyjnych w 2006 r.”[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.domagalski@rp.pl[/i]

Projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów admnistracyjnych właśnie wpłynął do Sejmu.

Kadencyjność z powodzeniem funkcjonuje już w sądach powszechnych (cywilnych, karnych, gospodarczych) – wskazano w uzasadnieniu prezydenckiej noweli.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama