Resort sprawiedliwości przedstawił projekt rozporządzenia, mającego usprawnić i ułatwić składanie rocznych sprawozdań przez sądy powszechne. Chodzi o kontrolę administracyjną działalności sądów, jaką sprawuje nad nimi MS. To kolejny krok w kierunku unowocześnienia i ułatwienia kontaktu na linii sądy – Ministerstwo Sprawiedliwości.
Czytaj więcej
Prezesi sądów rejonowych i okręgowych nie muszą już składać rocznych informacji o działalności sw...
Informacja roczna o działalności sądów tylko w formie elektronicznej
Od 1 stycznia 2024 roku sądy dokumentują i przechowują sprawy z zakresu administracji oraz nadzoru w formie elektronicznej – wykorzystują w tym celu system EZD PUW (Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją). Niemniej, przepisy dotyczące sporządzania informacji rocznej na podstawie tej dokumentacji zakładają przygotowywanie jej przez sądy w formie pisemnej, a ponadto doręczenia jej również drogą elektroniczną.
„Poprzez wyraźne użycie słowa „również” sądy są zobowiązane do przekazania Ministerstwu Sprawiedliwości informacji w dwóch formach: papierowej i dodatkowo (w formie zeskanowanej) elektronicznie. Taka formuła przepisu istotnie wpływa na czasochłonność wykonywanych czynności oraz na koszty związane ze zużyciem materiałów biurowych (wydruk każdej informacji obejmuje kilkaset stron), jak również koszty przesyłki tradycyjnej” – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Stąd też, biorąc pod uwagę postępującą informatyzację sądownictwa, a zwłaszcza – jak zaznaczają projektodawcy – wdrożony we wszystkich sądach powszechnych jednolity elektroniczny system obiegu i dokumentacji spraw administracyjnych, pojawia się propozycja ograniczenia informacji rocznej składanej przez sądy wyłącznie do formy elektronicznej.