– Przez sam akt akcesji do Unii Europejskiej Polska wyraziła zgodę na przewidziane w art. 322 ust. 1 lit. a traktatu o funkcjonowaniu Unii przyjmowanie w formie rozporządzenia zasad określających warunki uchwalania i wykonywania budżetu oraz kontrolowania rachunków – wskazuje w swym stanowisku dla TK MSZ, reprezentowane przed Trybunałem przez Piotra Wawrzyka, wiceministra spraw zagranicznych.
Gdyby podzielić zastrzeżenia prokuratora generalnego (PG), to można by powziąć wątpliwości co do wyrażenia przez RP zgody na przyjęcie mechanizmu warunkowości. Można jednak wyobrazić sobie potencjalne negatywne konsekwencje stwierdzenia niezgodności tego przepisu z Konstytucją RP (o co wnosi Ziobro), m.in. w zakresie uzyskiwania przez RP środków finansowych. Można też argumentować, że stwierdzenie niekonstytucyjności art. 322 ust. 1 lit. a lub przyjętego na jego podstawie rozporządzenia, nie pozbawi go skuteczności na płaszczyźnie prawa unijnego. Co więcej, potencjalny wyrok TK mógłby utrudnić władzom RP obronę istotnych interesów RP na forum unijnym.