"[i]Ogólnopolskie Stowarzyszenie Asystentów Sędziów ze smutkiem i niepokojem stwierdza, że Ministerstwo Sprawiedliwości preferuje aplikantów Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury nad osobami, które odbyły aplikację sądową na tzw. starych zasadach, jak również nad tymi którzy aplikacji sądowej nie odbyli, ale w dniu wejścia w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C1526F597F159CF8D34F5E0116FE84D2?id=300968]ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury[/link] (tj. dnia 4 marca 2009 r.) byli zatrudnieni na stanowisku referendarza sądowego lub asystenta sędziego.
Przejawia się to nie tylko w proponowaniu innych korzystniejszych zasad naboru do stanowisk sędziowskich, ale także w dostępie do zawodów: asystenta sędziego i referendarza sądowego. Takie działanie Stowarzyszenie uważa za niesprawiedliwe oraz sprzeczne z konstytucyjnymi zasadami: równości wobec prawa oraz dostępu do służby publicznej. Wyrażamy przy tym stanowczy sprzeciw przeciwko dalszemu deprecjonowaniu przez przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości modelu aplikacji sądowej, który obowiązywał przed wejściem w życie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury.
W opinii Stowarzyszenia to nie model odbytej aplikacji, lecz kwalifikacje zawodowe, predyspozycje moralne wraz z doświadczeniem zawodowym kandydatów powinny decydować o dostępie do zawodów prawniczych usytuowanych w sądownictwie powszechnym.
W interesie Rzeczpospolitej Polskiej jest aby stanowiska sędziowskie obejmowali najlepsi kandydaci.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Asystentów Sędziów pragnie przypomnieć, iż ci z nas, którzy w chwili obecnej aspirują do stanowisk sędziowskich odbyli aplikację sądową zakończoną egzaminem sędziowskim. Po jej zakończeniu podjęli zatrudnienie na stanowiskach referendarzy sądowych i asystentów sędziów gdzie zdobywają doświadczenie zawodowe licząc, że w przyszłości dostąpią zaszczytu piastowania urzędu sędziowskiego. Kolejną grupą mogącą według obecnie obowiązującego stanu prawnego aspirować do stanowisk sędziowskich są referendarze sądowi i asystenci sędziów, którzy co prawda nie odbyli aplikacji sądowej, lecz z uwagi na zdobytą wiedzę i doświadczenie zawodowe byli (lub będą) uprawnieni do przystąpienia do egzaminu sędziowskiego w oparciu o treść art. 66 ust. 3 i 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E2705DA1EA5A1CD0ACA816E50F3AEDCB?id=300968]ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury[/link] lub art. 151c oraz 155 § 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=90735D196F4F10264957F90D9055EEE3?id=162548]ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych[/link].
W ocenie Stowarzyszenia najrozsądniejszym rozwiązaniem ukształtowania ścieżki kariery zawodowej, zwieńczonej uzyskaniem stanowiska sędziego powinno być uprzednie uzyskanie doświadczenia zawodowego w charakterze pracy na stanowisku referendarza sądowego lub asystenta sędziego.