Rzeźby Tony'ego Cragga na wystawie w Orońsku

40 prac słynnego Brytyjczyka Tony'ego Cragga można zobaczyć w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Aktualizacja: 28.09.2016 12:49 Publikacja: 27.09.2016 20:55

To reprezentatywny przegląd dorobku rzeźbiarza z lat 1984–2015, którego wymienia się jednym tchem razem z innymi brytyjskimi twórcami, takimi jak Antony Gormley, Anish Kapoor czy Mark Wallinger.

Większość rzeźb Cragga jest uniwersalna i równie dobrze funkcjonuje w plenerze w parkowym otoczeniu, jak we wnętrzu galerii. Tylko niektóre przeznaczone są wyłącznie do wnętrz. Należy do nich na przykład potężna instalacja ready-made ze szklanych naczyń różnych kształtów i gabarytów, prezentowana w przeszklonej Oranżerii, co potęguje efekt dadaistycznej zabawy z kruchym, transparentnym materiałem.

Dużo prac ma jednak znacznie solidniejszą konstrukcję, niezależnie z czego zostały wykonane: barwionego drewna, tworzywa sztucznego, żywic, ceramiki, stali czy brązu.

Najbardziej zaskakujące dzieło to okazała rzeźba „Secretions", uformowana z tysięcy białych kostek do gry. Jej postmodernistycznie miękki abstrakcyjny kształt to dzieło wyobraźni, dopuszczające pełną swobodę skojarzeń.

Potężne bryły i kompozycje wyróżnia bogactwo kształtów – od figuracji, przez formy organiczne do zupełnie abstrakcyjnych. Jedne z rzeźb przypominają ludzkie głowy, inne twory natury, np. porastające hubą drzewa, a jeszcze inne przemawiają ekspresją czystej gry wyobraźni, potęgowanej przez intrygujące tytuły.

Prezentowane równocześnie cykle rysunków i akwarel pozwala wniknąć głębiej w meandry twórczych poszukiwań artysty.

Prace dowodzą, że w klasycznie rozumianej rzeźbie możliwe są nadal innowacyjne odkrycia. Tony Cragg jest mistrzem eksperymentów z materiałem. Jego sztuka została szybko zauważona i doceniona. Przełomowy w jego karierze okazał się rok 1988, kiedy artysta reprezentował Wielką Brytanię na 43. Biennale w Wenecji i w tym samym roku dostał prestiżową nagrodę Turnera w Londynie

Od tamtej pory Cragg wystawiał wielokrotnie na Documenta w Kassel i w najbardziej prestiżowych muzeach oraz galeriach, m.in. w Kröller-Müller Museum, Yorkshire Sculpture Park, Luwrze, Galerie Belvedere w Wiedniu. Otrzymał wiele międzynarodowych nagród, wśród nich japońską Praemium Imperiale (2007).

Pochodzący z Liverpoolu 67-letni Tony Cragg w 1977 roku przeprowadził się do Zagłębia Ruhry w Niemczech. Ma własne studio w Wuppertalu, w 2008 roku założył park rzeźb Waldfrieden, w którym wystawia zarówno własne dzieła, jak i innych znanych rzeźbiarzy. Przez wiele lat był dyrektorem Kunstakademie w Düsseldorfie.

Wystawa w Orońsku to trzecia jego wystawa w Polsce, największa z dotychczasowych, poprzednia odbyła się przed 20 laty w CSW. W przyszłym roku część prac brytyjskiego artysty pokaże także Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu.

Wystawa w Orońsku czynna do 30 października.

To reprezentatywny przegląd dorobku rzeźbiarza z lat 1984–2015, którego wymienia się jednym tchem razem z innymi brytyjskimi twórcami, takimi jak Antony Gormley, Anish Kapoor czy Mark Wallinger.

Większość rzeźb Cragga jest uniwersalna i równie dobrze funkcjonuje w plenerze w parkowym otoczeniu, jak we wnętrzu galerii. Tylko niektóre przeznaczone są wyłącznie do wnętrz. Należy do nich na przykład potężna instalacja ready-made ze szklanych naczyń różnych kształtów i gabarytów, prezentowana w przeszklonej Oranżerii, co potęguje efekt dadaistycznej zabawy z kruchym, transparentnym materiałem.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza