- Po raz pierwszy pokazujemy jednocześnie wszystkie prace, które mamy w kolekcji MNWr – mówi „Rzeczpospolitej” kuratorka Iwona Dorota Bigos. Ponad 50 dzieł, często wieloelementowych, jak „Embriologia”, „Tłumy”, „Plecy”, „Alteracje”, „Mutanty”, więc w sumie jest to około 400 obiektów. Muzeum Narodowego we Wrocławiu ma największą i najbardziej reprezentatywną kolekcją prac Abakanowicz w Polsce i na świecie. Prace zajęły cała przestrzeń ekspozycji czasowych i część przeorganizowanej przestrzeni wystaw stałych. - Wystawa jest wyjątkowa - ogromna i ma kilka poziomów interpretacyjnych. Stąd tytuł „Abakanowicz. Totalna”.

Kuratorka dodaje, że w kolekcji Muzeum Narodowego znajdują się także zupełnie unikatowe prace, jak np. „Koło z liną” z lat 70., które było prezentowane na Biennale w Wenecji, czy rzadko wystawiane prace abstrakcyjne.

Czytaj więcej

Rewolucje Magdaleny Abakanowicz

Podkreśla też, że w dziełach Magdaleny Abakanowicz zadziwiająca jest aktualność, bo jej prace podejmują, zwłaszcza w rzeźbach figuralnych, uniwersalny temat kondycji ludzkiej, jak i wspólnoty losu wszystkich istnień na Ziemi (w hybrydalnych postaciach łączących cechy ludzkie i zwierzęce). A przy tym niejednokrotnie są to prace z materiałów naturalnych, często z odzysku, co pozostaje nadal silnym nurtem w sztuce współczesnej.

Osobną sale zajmuje 30 Abakanów - monumentalnych trójwymiarowych kompozycji przestrzennych, łączących cechy tkaniny i rzeźby. Kilka Abakanów z wrocławskiej kolekcji w przyszłym roku pojedzie na wystawę Magdaleny Abakanowicz w Tate Modern w Londynie, która będzie prezentowana także w Lozannie i Oslo.

Oprócz prac, wystawa udostępnia korespondencję artystki i umowy z muzeami na świecie, pokazujące, jak przygotowywała i budowała swoje wystawy, nie pozwalając, by ktoś robił to za nią. Magdalena Abakanowicz była tytanem pracy.

Wrocławska kolekcja jest zasługą jej wieloletniej współpracy i przyjaźni z Mariuszem Hermansdorferem, byłym, nieżyjącym już, dyrektorem Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Ich współpraca rozpoczęła się podczas Biennale w Sao Paulo w 1979 roku i trwała ponad trzy dekady. A potem zbiory MNWr uzupełnił jeszcze duży zakup w 2017, gdy dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego udało się je powiększyć m.in. o 5 figur z cyklu „Mutanty” z lat 1994–1996 oraz 6 figur z serii „Ghost, Spooks, Spirits” z 2008 roku.

Wystawa „Abakanowicz. Totalna” prezentuje także filmy dokumentalne, m.in. z czasów, gdy artystka tworzyła swoje Abakany, czy pracowała nad „Katharsis”, pierwszą realizacją w przestrzeni publicznej. Są także animacje współczesne.

W sali kinowej pokazywane będą nieznane filmy, np. z Australii, gdy pracowała tam nad swoją retrospektywą w Sydney.

A na mapie interaktywnej można zobaczyć jej instalacje w przestrzeni publicznej na całym świecie.

Instalacje tego typu znajdują się także we Wrocławiu: aluminiowe „Ptaki” i figury ze stali nierdzewnej „Rycerze króla Artura”. W przestrzeni miejskiej w sąsiedztwie Pawilonu Czterech Kopuł i głównej siedziby Muzeum Narodowego.

Wystawa we Wrocławiu będzie czynna dla publiczności od 19 grudnia do 28 sierpnia 2022