Wrocław: Abakanowicz. Totalna

Wystawę pod tytułem „Abakanowicz. Totalna” otworzy 18 grudnia Muzeum Narodowe we Wrocławiu w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej.

Publikacja: 17.12.2021 11:09

Wrocław: Abakanowicz. Totalna

Foto: materiały prasowe

- Po raz pierwszy pokazujemy jednocześnie wszystkie prace, które mamy w kolekcji MNWr – mówi „Rzeczpospolitej” kuratorka Iwona Dorota Bigos. Ponad 50 dzieł, często wieloelementowych, jak „Embriologia”, „Tłumy”, „Plecy”, „Alteracje”, „Mutanty”, więc w sumie jest to około 400 obiektów. Muzeum Narodowego we Wrocławiu ma największą i najbardziej reprezentatywną kolekcją prac Abakanowicz w Polsce i na świecie. Prace zajęły cała przestrzeń ekspozycji czasowych i część przeorganizowanej przestrzeni wystaw stałych. - Wystawa jest wyjątkowa - ogromna i ma kilka poziomów interpretacyjnych. Stąd tytuł „Abakanowicz. Totalna”.

Kuratorka dodaje, że w kolekcji Muzeum Narodowego znajdują się także zupełnie unikatowe prace, jak np. „Koło z liną” z lat 70., które było prezentowane na Biennale w Wenecji, czy rzadko wystawiane prace abstrakcyjne.

Czytaj więcej

Rewolucje Magdaleny Abakanowicz

Podkreśla też, że w dziełach Magdaleny Abakanowicz zadziwiająca jest aktualność, bo jej prace podejmują, zwłaszcza w rzeźbach figuralnych, uniwersalny temat kondycji ludzkiej, jak i wspólnoty losu wszystkich istnień na Ziemi (w hybrydalnych postaciach łączących cechy ludzkie i zwierzęce). A przy tym niejednokrotnie są to prace z materiałów naturalnych, często z odzysku, co pozostaje nadal silnym nurtem w sztuce współczesnej.

Osobną sale zajmuje 30 Abakanów - monumentalnych trójwymiarowych kompozycji przestrzennych, łączących cechy tkaniny i rzeźby. Kilka Abakanów z wrocławskiej kolekcji w przyszłym roku pojedzie na wystawę Magdaleny Abakanowicz w Tate Modern w Londynie, która będzie prezentowana także w Lozannie i Oslo.

Oprócz prac, wystawa udostępnia korespondencję artystki i umowy z muzeami na świecie, pokazujące, jak przygotowywała i budowała swoje wystawy, nie pozwalając, by ktoś robił to za nią. Magdalena Abakanowicz była tytanem pracy.

Wrocławska kolekcja jest zasługą jej wieloletniej współpracy i przyjaźni z Mariuszem Hermansdorferem, byłym, nieżyjącym już, dyrektorem Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Ich współpraca rozpoczęła się podczas Biennale w Sao Paulo w 1979 roku i trwała ponad trzy dekady. A potem zbiory MNWr uzupełnił jeszcze duży zakup w 2017, gdy dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego udało się je powiększyć m.in. o 5 figur z cyklu „Mutanty” z lat 1994–1996 oraz 6 figur z serii „Ghost, Spooks, Spirits” z 2008 roku.

Wystawa „Abakanowicz. Totalna” prezentuje także filmy dokumentalne, m.in. z czasów, gdy artystka tworzyła swoje Abakany, czy pracowała nad „Katharsis”, pierwszą realizacją w przestrzeni publicznej. Są także animacje współczesne.

W sali kinowej pokazywane będą nieznane filmy, np. z Australii, gdy pracowała tam nad swoją retrospektywą w Sydney.

A na mapie interaktywnej można zobaczyć jej instalacje w przestrzeni publicznej na całym świecie.

Instalacje tego typu znajdują się także we Wrocławiu: aluminiowe „Ptaki” i figury ze stali nierdzewnej „Rycerze króla Artura”. W przestrzeni miejskiej w sąsiedztwie Pawilonu Czterech Kopuł i głównej siedziby Muzeum Narodowego.

Wystawa we Wrocławiu będzie czynna dla publiczności od 19 grudnia do 28 sierpnia 2022

Rzeźba
Wystawa na Wawelu. Beksiński nieznany
Materiał Promocyjny
Naszpikowane technologiami Volkswageny na wyciągnięcie ręki w niezwykłym finansowaniu
Rzeźba
Nagroda Turnera dla Veroniki Ryan
Rzeźba
Drapieżne postaci w królewskiej bibliotece
Rzeźba
Wystawa „Jerzy Bereś. Rzeźby”. Siła miejsca i przemyśleń
Materiał Promocyjny
ESG - Raportowanie w praktyce – IV edycja
Rzeźba
W 100. rocznicę urodzin Wojciecha Fangora: Ostatnia rzeźba i archiwum cyfrowe
Rzeźba
W obronie miejsca urodzin Abakanowicz