Kluczem do tej ekspozycji jest z jednej strony porównanie żelaznej kurtyny, która po II wojnie podzieliła na długo północną półkulę na dwa wrogie obozu, do „kurtyny kolorowej", która jednocześnie zaczęła oddzielać Trzeci Świat od reszty bardziej rozwiniętych cywilizacyjnie krajów.
Terminu „kolorowa kurtyna" po raz pierwszy użył amerykański pisarz Richard Wright w raporcie z konferencji „Solidarności Azji i Afryki" w indonezyjskim Bandungu z 1955 roku, której efektem było m.in. powstanie Ruchu Państw Niezaangażowanych.
Z drugiej strony ważnym pojęciem jest rok zerowy, oznaczający moment startu krajów, które po wojnie odzyskały niepodległość.
Wystawę „AFTER YEAR ZERO" przygotowali niemieccy kuratorzy Anett Busch i Anselm Franke, a uczestniczą w niej artyści z różnych krajów, także z Afryki . Jest to rezultat warsztatów i debat prowadzonych w Algierze, Dakarze, Johannesburgu, Paryżu i Brukseli pod wspólnym tytułem „Matters of Collaboration", których tematem były dawne i obecne relacje między Europą i Afryką, czy inaczej światem postkolonialnym i neokolonialnym wrogiem oraz tworzenie nowych politycznych wizji oraz współpracy gospodarczej i kulturalnej.
Pierwotnie wystawa była prezentowana w Haus Der Kulturen der Welt (HKW) w Berlinie (2013). Wersja prezentowana w Warszawie została znacznie rozszerzona, w tym o prace polskich artystów.