Reklama

Afryka za kolorową kurtyną

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prezentuje nową wystawę poświęconą problemom powojennej dekolonizacji, narodzinom nowych państw w Afryce i ich usytuowaniu we współczesnym świecie.

Publikacja: 12.06.2015 14:22

Kudzanai Chiurai, "Revelations 10", 2011. Dzięki uprzejmości artysty i galerii Goodman, Johannesburg

Foto: Materiały Organizatora

Kluczem do tej ekspozycji jest z jednej strony porównanie żelaznej kurtyny, która po II wojnie podzieliła na długo północną półkulę na dwa wrogie obozu, do „kurtyny kolorowej", która jednocześnie zaczęła oddzielać Trzeci Świat od reszty bardziej rozwiniętych cywilizacyjnie krajów.

Terminu „kolorowa kurtyna" po raz pierwszy użył amerykański pisarz Richard Wright w raporcie z konferencji „Solidarności Azji i Afryki" w indonezyjskim Bandungu z 1955 roku, której efektem było m.in. powstanie Ruchu Państw Niezaangażowanych.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Reklama
Reklama