Afryka za kolorową kurtyną

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prezentuje nową wystawę poświęconą problemom powojennej dekolonizacji, narodzinom nowych państw w Afryce i ich usytuowaniu we współczesnym świecie.

Publikacja: 12.06.2015 14:22

Kudzanai Chiurai, "Revelations 10", 2011. Dzięki uprzejmości artysty i galerii Goodman, Johannesburg

Foto: Materiały Organizatora

Kluczem do tej ekspozycji jest z jednej strony porównanie żelaznej kurtyny, która po II wojnie podzieliła na długo północną półkulę na dwa wrogie obozu, do „kurtyny kolorowej", która jednocześnie zaczęła oddzielać Trzeci Świat od reszty bardziej rozwiniętych cywilizacyjnie krajów.

Terminu „kolorowa kurtyna" po raz pierwszy użył amerykański pisarz Richard Wright w raporcie z konferencji „Solidarności Azji i Afryki" w indonezyjskim Bandungu z 1955 roku, której efektem było m.in. powstanie Ruchu Państw Niezaangażowanych.

Pozostało 82% artykułu

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl