Aktualizacja: 28.09.2021 02:00 Publikacja: 28.09.2021 11:20
Foto: Adobe Stock
Obecnie gry wideo (w tym gry komputerowe, na konsole, gry mobilne) w polskim prawie to twór zbliżony do utworu filmowego, zlepiający najprzeróżniejsze komponenty, które same w sobie są utworami w rozumieniu ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: ustawa). Wśród nich znajdziemy w szczególności elementy dźwiękowe; elementy graficzne (m.in. rysunki/grafiki postaci i ich kształty; koncepcję graficzną, krajobrazy itd.); oraz programowanie (w tym architektura gry). Ich zlepek w przyjętej z góry kolejności składa się na całość będącą utworem jednolitym (wypadkowa licznych składników o twórczym i nietwórczym charakterze) i jako taka podlega ochronie z ustawy i w określonych przypadkach – prawa cywilnego i handlowego (prywatnego) i stani przedmiot obrotu prawnego.
Czy prawo do wypowiedzi jest współcześnie nadużywane, czy skuteczniej tłumione?
Z naszą demokracją jest trochę jak z reprezentacją w piłkę nożną – ciągle w defensywie, a my powtarzamy: „nic się nie stało”.
Trudno uniknąć wrażenia, że kwalifikacja prawna zdarzeń z udziałem funkcjonariuszy policji może zależeć od tego, czy występują oni po stronie potencjalnych sprawców, czy też pokrzywdzonych feralnym postrzeleniem.
Niektóre pomysły na usprawnienie sądownictwa mogą prowadzić do kuriozalnych wręcz skutków.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
Hasło „Ja-ro-sław! Polskę zbaw!” dobrze ilustruje kłopot części wyborców z rozróżnieniem wyborów politycznych i religijnych.
Rozsyłając znalezione w internecie gotowe życzenia świąteczne (w formie rymowanek, grafik, zdjęć itp.) możemy złamać prawo autorskie. Na co trzeba uważać i w jakich sytuacjach ryzyko jest największe?
Benjamin Franklin napisał kiedyś, że na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki. W dzisiejszym numerze piszemy o jednym i o drugim.
Nowe unijne akty prawne wprowadzają wiele zmian w stosunku do obowiązujących regulacji, a ich celem jest unowocześnienie prawa wzorów przemysłowych oraz dalsza harmonizacja przepisów w tym zakresie.
Sztuczna inteligencja dotyka wielu obszarów naszego życia. A czy może także zmienić strategię procesową w części sporów prawnoautorskich, tzn. czy poprzez zastosowanie AI można skutecznie bronić się przed zarzutem naruszenia praw autorskich?
Prawodawcy na całym świecie zwracają uwagę na problem tworzenia i przestępczego wykorzystywania treści o charakterze deepfake.
Twórcy i organizacje właścicieli praw autorskich wystosowali wspólny list do władz UE, zwracając uwagę na konieczność sprawnego implementowania Rozporządzenia o sztucznej inteligencji. Ma ono bowiem wydatnie ułatwić ochronę i egzekwowanie ich praw.
To orzecznictwo sądów miało pomóc ukształtować precyzyjne rozumienie pojęcia „pośrednik”. Niestety, choć od wejścia w życie nowelizacji minęło już pięć lat, jest niezwykle ubogie.
Prawo z rejestracji wzoru przemysłowego ma chronić szeroko rozumiany design. Obecnie poza klasycznymi przedmiotami wzornictwa przemysłowego obejmuje bardziej nowoczesne formy przedstawieniowe, takie jak np. graficzne interfejsy, ikony czy animacje.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas