Reklama

Prof. Tyrowicz: Strach przed poszukiwaniem pracy może stabilizować rynek

Strach przed poszukiwaniem pracy może w pewnym sensie stabilizować polski rynek pracy w dobie kryzysu, zwiększając skłonność pracowników do akceptacji obniżek płac – mówi prof. Joanna Tyrowicz, ekonomistka z ośrodka badawczego GRAPE i Wydziału Zarządzania UW.

Publikacja: 13.05.2020 14:29

Prof. Tyrowicz: Strach przed poszukiwaniem pracy może stabilizować rynek

Foto: Adobe Stock

Jeżeli wierzyć rozmaitych badaniom ankietowym, epidemia koronawirusa wywołała katastrofę na polskim rynku pracy. Na przykład ankieta Eurofound sugeruje, że już w kwietniu sytuacja finansowa ponad połowy Polaków była gorsza niż trzy miesiące wcześniej. Wśród wszystkich krajów UE, tylko w Bułgarii odsetek ten był większy. Co faktycznie wiemy o sytuacji na rynku pracy po kilku tygodniach od wybuchu epidemii?

Niewiele. Na dobrą sprawę jesteśmy skazani na domysły. Rzetelne dane o sytuacji na rynku pracy pochodzą z Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności, które GUS realizuje co kwartał. Sęk w tym, że badanie za I kwartał br. GUS zakończył realizować 15 marca, czyli zanim walka z epidemią Covid-19 uderzyła w gospodarkę. Jego wyniki poznamy zresztą dopiero pod koniec maja. Wyniki badania za II kwartał będą znane pod koniec sierpnia, ale mogą nie być porównywalne do tych z poprzednich kwartałów. Ze względu na epidemię GUS prowadził to badanie drogą wywiadów telefonicznych, a nie bezpośrednich, jak zazwyczaj.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Rynek pracy
Brak pracy, dojazdu i opieki – raport ujawnia, dlaczego Polacy nie pracują
Rynek pracy
Prawie 2 tys. pracodawców gotowych na krótszy czas pracy
Rynek pracy
Co dwudziesty pracownik w Polsce to Ukrainiec, co trzynasty – cudzoziemiec
Rynek pracy
W Europie pracuje się coraz lepiej, choć wciąż niezbyt zdrowo
Rynek pracy
Polscy szefowie dopiero uczą się budować osobistą markę
Reklama
Reklama