– Obecnie w roli idealnego benefitu sprawdzą się więc karty przedpłacone, w tym karty wirtualne i e-Vouchery – dodaje Arkadiusz Rochala.
Cenna zdalna praca
Z badań i analiz HR wynika, że atrakcyjna oferta benefitowa wciąż jest jednym z kryteriów, jakie biorą pod uwagę kandydaci rozważający podjęcie pracy. Potwierdza to niedawne badanie firmy rekrutacyjnej Antal; co dziesiąty ze specjalistów i menedżerów wskazał jako powód ostatniej zmiany pracy bardziej atrakcyjną ofertę benefitów w nowej firmie. Również dzisiaj, dla osób zmieniających pracę, ważnym argumentem są benefity – zwłaszcza te dopasowane do obecnej sytuacji.
W czołówce listy wysoko cenionych świadczeń są premie i bonusy oraz prywatna opieka medyczna. Jednak dla największej grupy, bo dla prawie siedmiu na dziesięciu specjalistów i menedżerów kluczowym benefitem jest dzisiaj elastyczny czas pacy i możliwość pracy zdalnej. Jak zaznacza Agnieszka Wójcik, menedżer ds. badań w Antal, elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej to poza wynagrodzeniem najważniejsze elementy w ofercie pracy – wręcz warunek jej rozważenia. Tak wysoka pozycja pracy zdalnej w rankingach pożądanych benefitów jest efektem jej masowego stosowania po wybuchu pandemii. Aż 46 proc. pracowników uczestniczących w badaniu Sodexo miało możliwość zdalnej pracy podczas lockdownu, co dla ponad połowy z nich było nowym doświadczeniem. Na tyle pozytywnym, że w sumie ośmiu na dziesięciu zdalnych pracowników uważa tę formę pracy za atrakcyjną.
Motywacja w domu
Nic więc dziwnego, że przybywa pomysłów na to, by dopasować dotychczasowe benefity do nowych realiów; firmy organizują np. zdalne zajęcia z jogi czy fitness w domowych warunkach, wirtualne sesje z dietetykiem, psychoterapeutą, a nawet „owocowe dni" w warunkach home office. Jacek Kwiecień, prezes firmy Dailyfruits, która jeszcze w lutym br. dostarczała owoce do ok. 2000 firm, widzi teraz nowy trend; przybywa pracodawców zainteresowanych wysłaniem paczek z owocami i innymi zdrowymi produktami pracownikom, którzy pracują z domu.
Wśród przyszłościowych benefitów eksperci HR wskazują też wspieranie kondycji psychicznej pracowników. Tym bardziej że prowadzone w czasie pandemii badania wskazują na jej wyraźnie osłabienie. Prawie czterech na dziesięciu uczestników sondażu Sodexo przyznało, że lockdown wpłynął na pogorszenie ich samopoczucia, a co piąty twierdzi, że pracodawca powinien zadbać o zdrowie psychiczne załogi. – To wyraźny sygnał dla pracodawców, że nastał właściwy czas na zadbanie o dobrostan i kondycję psychiczną pracowników – zaznacza Katarzyna Turska, dyrektor HR w Sodexo.
Rynek wart miliardy złotych
Wydatki polskich firm na świadczenia pozapłacowe szacowano w 2019 r. na 13–14 miliardów złotych. Według danych Sodexo Benefits & Rewards Services Polska benefity otrzymuje około 9,5 miliona pracowników w Polsce, a łączna wartość świadczeń przyznanych w 2019 r. przekroczyła 14 miliardów złotych. Nieco ostrożniej oceniała wartość tego rynku giełdowa spółka Benefit Systems, potentat świadczeń sportowych. Według jej danych w ostatnich latach wydatki na ten cel rosły w Polsce o ok. 5–8 proc. rocznie. Rekordowy był 2018 r., gdy co trzecia firma zwiększyła budżety na benefity, w które zainwestowano łącznie 12,2 mld zł. To o 0,9 mld zł (8 proc.) więcej niż rok wcześniej. W 2019 r. wydatki miały wzrosnąć do prawie 13 mld zł. 2020 r. przyniesie pierwszy od lat spadek na tym rynku, choć dopiero wyniki drugiego półrocza pokażą, jak głęboki.