– Styczniowe dane o liczbie nowych ofert pracy zaskakują i napawają optymizmem – twierdzi Magdalena Marcinkowska, partner w firmie doradczej Grant Thornton, komentując najnowszą analizę aktywności rekrutacyjnej pracodawców na 50 największych portalach pracy. Według raportu Grant Thornton i Element, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza, początek 2024 r. przyniósł tam wyraźne przełamanie spadkowego trendu, który był widoczny od września zeszłego roku, gdy z miesiąca na miesiąc liczba ogłoszeń spadała. Za to w styczniu na największych portalach rekrutacyjnych pojawiło się prawie 245 tys. nowych ofert pracy. To o 64,3 tys. więcej niż w grudniu ’23.
Wolna poprawa w IT
– Dostrzegamy wyraźnie, że po ostrożnym w wielu firmach czwartym kwartale 2023 r. pracodawcy otworzyli się w styczniu na nowe inwestycje, nowe projekty i na nowe rekrutacje – mówi Katarzyna Zimińska, rzecznik agencji zatrudnienia Adecco, przyznając, że skala styczniowego odbicia w ofertach pracy była pewnym zaskoczeniem. Udostępniona „Rzeczpospolitej” analiza Adecco Group (która obejmuje również media społecznościowe) dowodzi, że w styczniu b.r. w polskim internecie opublikowano ich łącznie 247 tys., aż o 36 proc. więcej niż w grudniu.
Czytaj więcej
Coraz więcej osób zarabia płacę minimalną lub wynagrodzenie przewyższające ją w niewielkim stopniu.
Jak zwraca uwagę Katarzyna Zimińska, wzrost liczby ogłoszeń w porównaniu z grudniem 2023 r. widać w każdej z dużych branż, w tym szczególnie w produkcji (o 53 proc.) oraz w inżynierii i budownictwie, gdzie ruszają przygotowania do sezonu. W większości tych dużych branż wybór nowych ofert pracy w styczniu był nawet większy niż na starcie zeszłego roku. Pomimo to łączna liczba ogłoszeń nadal była (o niespełna 8 proc.) mniejsza niż wtedy.