Ponad jedna trzecia pracujących Polek szykowała się na początku tego roku do zmiany miejsca pracy, a niemal dwukrotnie większa grupa pań deklarowała chęć zmiany zawodu – wynika z Barometru Rynku Pracy agencji zatrudnienia Gi Group Poland, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza. Barometr bazujący na badaniach ARC Rynek i Opinia potwierdza, że czas pandemii zwiększył gotowość polskich pracowników do przebranżowienia.
O ile w połowie 2019 r. chęć zmiany zawodu deklarowało 49 proc. badanych, to na początku tego roku już ponad 61 proc. (W badaniu z końca 2021 r. takich wskazań było jeszcze więcej, bo ponad 65 proc.). Wysoki wynik w najnowszym badaniu to głównie zasługa kobiet – niemal dwie trzecie z nich przymierza się do zmiany zawodu, podczas gdy wśród mężczyzn – niespełna 58 proc.
Tę widoczną wśród pracujących kobiet gotowość do zawodowych zmian wykazują również badania na świecie, a także dane z rynku pracy. To kobiety przeważają w rozpoczętej w zeszłym roku Great Resignation, czyli wielkiej fali odejść pracowników, która mocno dotknęła pracodawców nie tylko w USA.
W niedawnym sondażu firmy Qulatrics, który objął prawie 14 tys. pełnoetatowych pracowników z 27 państw, odsetek kobiet planujących pozostać w obecnej firmie skurczył się do 63 proc.(z 71 proc. w badaniu z ub.r.) To oznacza, że 37 proc. z nich przymierza się do zmiany pracy. Wśród mężczyzn odsetek planujących rozstanie z pracodawcą też wzrósł, lecz nieco mniej ( z 29 do 33 proc.)