Reklama
Rozwiń

Agencje zatrudnienia w roli pracodawcy

Agencje zatrudnienia coraz częściej przejmują na siebie rolę pracodawców

Publikacja: 14.09.2011 02:39

Agencje zatrudnienia w roli pracodawcy

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

W call center prowadzonym przez Adecco Polska na zlecenie jednej z korporacji pracuje ponad 100 osób. – W tym tylko siedmiu pracowników naszego klienta – zaznacza Anna Wicha, szefowa Adecco Polska i prezes Polskiego Forum HR zrzeszającego większość czołowych agencji zatrudnienia.

Spora część z nich to potentaci rynku pracy tymczasowej, ale coraz częściej ich usługi wykraczają poza delegowanie „czasowników" podczas sezonowych szczytów produkcji albo usług w przedsiębiorstwach.

Rozliczyć z wyniku

– Prawie każda firma zatrudniająca powyżej tysiąca pracowników nie szuka teraz typowej pracy tymczasowej, tylko rozwiązań związanych z outsourcingiem – twierdzi Krzysztof Inglot z grupy Work Service, czołowej agencji z krajowym kapitałem. Dodaje, że wśród klientów z przemysłu ciężkiego, motoryzacji czy AGD przybywa firm, które przekazują agencji prowadzenie całych działów i linii produkcyjnych albo magazynu.

– Nasz partner zapewnia technologie i zamówienia, a my odpowiednie zasoby ludzkie, zarządzanie nimi oraz kontrolę jakości produkcji. Wtedy jeśli trzeba np. zwiększyć produkcję o 10 proc., to my musimy ustalić, ilu ludzi potrzeba i czy przyjąć nowych pracowników, czy np. zaproponować nadgodziny – wyjaśnia Inglot. Według niego już połowa przychodów grupy Work Service pochodzi z nowych usług. Wśród nich są te związane z outsourcingiem w produkcji, specjalnymi rozwiązaniami dla sektora finansowo-ubezpieczeniowego (grupa utworzyła osobną spółkę pod jego potrzeby) oraz z ograniczeniem absencji.

– Nasi klienci coraz częściej nie rozliczają już nas z dostarczenia określonej liczby pracowników, tylko z wyniku – twierdzi Tomasz Walenczak, kierownik regionalny w Manpower Polska, która ok. 20 proc. przychodów uzyskuje z nowych usług, w tym zarówno outsourcingu personalnego w produkcji, rekrutacji czy koordynacji usług pracy tymczasowej w dużych firmach (tzw. master vendor).

Reklama
Reklama

Takie usługi jak master vendoring, outsourcing rekrutacji, dopasowane do potrzeb pracodawcy szkolenia pracowników czy prowadzony wspólnie ze spółką Toyoty projekt wynajmu wózka widłowego wraz z pracownikiem zapewniają już 17 proc. przychodów Adecco Poland.

Kurs od agencji

Zdaniem Iwony Janas, szefowej Manpower Polska, agencje coraz częściej brały odpowiedzialność za efekt, organizując też pracę projektową dla wykwalifikowanych pracowników. A to oznacza, że zajmą się też ich rozwojem zawodowym.

Już teraz coraz częściej dbają o motywację i przygotowanie  swych pracowników tymczasowych. Negocjują dla nich specjalne oferty u operatorów komórkowych, w bankach i robią szkolenia.– Mamy mobilną szkołę logistyczną; gdy w okolicach centrum logistycznego nie ma wykwalifikowanych kandydatów, organizujemy kursy np. dla operatorów wózków widłowych – wyjaśnia Krzysztof Inglot z Work Service.

Manpower Polska rozwija swoje centrum e-learningu, gdzie są zarówno kursy językowe, finansowe, SAP, jak i tzw. miękkie szkolenia, np. z komunikacji. Adecco w jednym z warszawskich biur, które specjalizuje się w rekrutacji tymczasowych pracowników  biurowych, co miesiąc organizuje dzień otwarty z kursami dla asystentek. Inwestuje też w szkolenia pracowników swego callcenter.

– Nie mamy jednak takiego systemu jak we Włoszech, gdzie w marżę agencji jest wbudowany specjalny fundusz szkoleniowy dla pracowników tymczasowych. Szkolimy więc ludzi wtedy,  gdy mamy pewność, że będzie dla nich praca – mówi Anna Wicha.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

Reklama
Reklama

W call center prowadzonym przez Adecco Polska na zlecenie jednej z korporacji pracuje ponad 100 osób. – W tym tylko siedmiu pracowników naszego klienta – zaznacza Anna Wicha, szefowa Adecco Polska i prezes Polskiego Forum HR zrzeszającego większość czołowych agencji zatrudnienia.

Spora część z nich to potentaci rynku pracy tymczasowej, ale coraz częściej ich usługi wykraczają poza delegowanie „czasowników" podczas sezonowych szczytów produkcji albo usług w przedsiębiorstwach.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Rynek pracy
Barometr Talentów 2025. Poznaliśmy nastroje pracowników w Polsce
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Rynek pracy
Specjalista z kompetencjami AI łatwiej znajdzie pracę i więcej zarobi
Rynek pracy
„FAZ”: Dlaczego Polacy nie chcą już pracować w Niemczech?
Rynek pracy
Dobra sytuacja na rynku pracy w USA może zniechęcić Fed do cięcia stóp
Rynek pracy
Prezes Manpower Group: na rynkach pracy w Europie panuje chłód
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama