Kilka lat spowolnienia gospodarczego sprawiło, że pracodawcy z dużą rezerwą podchodzą do podwyżek. Być może zachętą będą wyniki badania TNS dla portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl. Z ankiety, która we wrześniu br. objęła reprezentatywną grupę tysiąca pracujących Polaków, wynika, że podwyżka przekłada się zarówno na zaangażowanie, jak też lojalność pracowników. Nie tylko ich motywuje do działania, ale i dość często zachęca do realizacji nowych projektów. Pomaga również ograniczyć rotację załogi – stając się dla 26 proc. badanych argumentem za pozostaniem w obecnej firmie. Jak zaznacza Miłosz Brzeziński, trener rozwoju osobistego, pracodawcy zwykle nie dają podwyżek, żeby zachęcić do pracy; przyznają ją po to, by utrzymać aktualny wysoki poziom pracy pracownika. I wiedzą, co robią – tylko jeden na 100 badanych pracowników stwierdził, że po podwyżce mniej by się starał.
Bardziej zniechęcająco działa odmowa – 5 proc. badanych stwierdziło, że w takiej sytuacji gorzej pracuje, a 11 proc. przyjmuje bierną postawę. Jednak aż 17 proc. pracujących Polaków stwierdziło, że motywuje ich to do wzmożonej i bardziej efektywnej pracy.
Co prawda motywacja może być też negatywna – 13 proc. pracowników po odmowie podwyżki zaczyna szukać nowej pracy, a tyle samo zwraca się z tą sprawą do wyższej instancji w firmie. Nic dziwnego, skoro popularnym argumentem przy odmowie są decyzje z góry. Najczęściej powtarzanym tłumaczeniem jest trudna sytuacja finansowa firmy (słyszało je 56 proc. badanych). – Jest to wymówka o tyle dobra, że nie ma winnego, ale nierzadko jest fikcyjna. W takiej sytuacji najlepiej dowiadywać się dalej konkretnie: kto o tym decyduje? – radzi Miłosz Brzeziński.
Jednak według raportu Pracuj.pl „Podwyżka bez tabu" Polacy zwykle niezbyt asertywnie zabiegają o wyższe wynagrodzenie – prawie połowa z nich nigdy nie uczestniczyła w rozmowie o podwyżce, a tylko 38 proc. zainicjowało taką rozmowę samodzielnie. (Jedynie 12 proc. w ciągu tego roku). Zdecydowania większość – 75 badanych – uważa, że to pracodawca powinien zaproponować podwyżkę, jeśli pracownik na nią zasługuje.