Reklama
Rozwiń
Reklama

Jurgiel chce umorzenia kar za nadmiar mleka

Minister rolnictwa apeluje do komisarza Phila Hogana o podjęcie działań legislacyjnych w sprawie umorzenia kar za przekroczenie kwot mlecznych w roku 2014/2015.

Publikacja: 16.12.2015 09:57

Jurgiel chce umorzenia kar za nadmiar mleka

Foto: 123rf.com

Grzywna, którą polscy rolnicy muszą zapłacić za wyprodukowanie zbyt dużej ilości mleka w ostatnim roku kwotowym w historii (UE zniosła limitowanie produkcji po niemal 30 latach od 1 kwietnia 2015 r.) jest rekordowa. Wynosi ponad 600 mln zł.

Ponad 63 tys. polskich rolników zapłaciło już I ratę w łącznej wysokości ponad 253 mln złotych. Wniosek ministra Krzysztofa Jurgiela dotyczy możliwości umorzenia pozostałych dwóch rat przypadających na 30 września 2016 roku (ponad 193,5 mln zł) i 30 września 2017 roku (ponad 190 mln zł).

Szef polskiego resortu rolnictwa zwraca uwagę, że można to osiągnąć w drodze zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004, polegającej na dodaniu w art. 15 w ust. 1 po akapicie czwartym kolejnego akapitu, zgodnie z którym: „Państwa członkowskie mogą zdecydować o zaniechaniu poboru niewpłaconych do właściwego organu rat należnych kwot." Jeżeli jednak Komisja uzna takie rozwiązanie za niewłaściwe, Polska wnioskuje o wydanie rozporządzenia delegowanego Komisji, w oparciu o art. 219 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013, które stwarzałoby możliwość państwom członkowskim zaniechania poboru niewpłaconych do właściwego organu rat należnych kwot – poinformowało w środę Ministerstwo Rolnictwa.

Krzysztof Jurgiel podkreśla, że utrzymująca się trudna sytuacja na rynku mleka powoduje wymierny spadek opłacalności produkcji i zachwianie płynności finansowej wielu gospodarstw mleczarskich. Ponadto, wprowadzone dotychczas mechanizmy wsparcia sektora mleczarskiego są niewystarczające i nie spowodowały dotychczas oczekiwanej, znaczącej poprawy sytuacji na rynku.

- Ukierunkowana pomoc finansowa dla sektorów hodowlanych, których dotknęły zakłócenia na rynku pozwala jedynie w minimalnym stopniu zrekompensować faktyczne straty poniesione przez rolników – zaznacza szef resortu rolnictwa.

Reklama
Reklama

Cena skupu mleka w Polsce jest niższa od średniej ceny unijnej o ok. 10 proc. i jest jedną z najniższych w UE. Na przestrzeni 2014 r. cena skupu mleka została obniżona o blisko 17 proc. a w październiku 205 r. wyniosła 116 zł za 100 kg i była o ponad 22 proc. niższa niż na początku 2014 r.

- Trudna sytuacja producentów mleka w Polsce w roku 2015 została pogłębiona przez skutki suszy, która spowodowała trudności w zabezpieczeniu odpowiedniej ilości pasz dla bydła i w konsekwencji wzrost kosztów produkcji, który będzie miał miejsce co najmniej do następnych zbiorów. Dlatego też tak trudnej sytuacji finansowej konieczność uregulowania przez producentów mleka opłaty karnej z tytułu przekroczenia kwot mlecznych jest dla gospodarstw mleczarskich nie do udźwignięcia – wyjaśnia resort rolnictwa.

Grzywna, którą polscy rolnicy muszą zapłacić za wyprodukowanie zbyt dużej ilości mleka w ostatnim roku kwotowym w historii (UE zniosła limitowanie produkcji po niemal 30 latach od 1 kwietnia 2015 r.) jest rekordowa. Wynosi ponad 600 mln zł.

Ponad 63 tys. polskich rolników zapłaciło już I ratę w łącznej wysokości ponad 253 mln złotych. Wniosek ministra Krzysztofa Jurgiela dotyczy możliwości umorzenia pozostałych dwóch rat przypadających na 30 września 2016 roku (ponad 193,5 mln zł) i 30 września 2017 roku (ponad 190 mln zł).

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Rolnictwo
Roboty w oborach. Wieś wchodzi w XXI wiek
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Rolnictwo
Komisja Europejska grozi Polsce procedurą za blokadę ukraińskiego zboża
Rolnictwo
Producenci tytoniu zablokują Warszawę. Protestują przeciwko likwidacji dopłat
Rolnictwo
Epidemia ptasiej grypy gwałtownie rozprzestrzenia się w Niemczech
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Rolnictwo
Jest nowa umowa handlowa z Ukrainą. Co z polskim embargiem?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama