Kanclerz Niemiec mówi o „unii fiskalnej” i tego pomysłu akurat Paryż nie kontestuje. To nie jest tak, że politycy europejscy radzą dziś nad większą dyscypliną budżetową. Oni radzą nad nowym ustrojem Europy.
Można odnieść wrażenie, że przywódcy Francji i Niemiec korzystają z finansowych kłopotów, nieuchronnych w przypadku narzucenia wspólnej waluty krajom o różnym stopniu rozwoju. Korzystają aby przekształcić Unię w federalne państwo. Przecież zapaść euro wymaga decyzji liczonej w tygodniach. A procedury zmiany traktatów to kwestia miesięcy, jeśli nie lat.
Co oznacza pojęcie „unia fiskalna”? Oznacza jednolite stawki podatkowe dla Francji, Niemiec i na przykład Polski. To nie jest tak, ze rozmawiamy tylko, jak głosi Donald Tusk, o większej finansowej dyscyplinie kontynentu. Także o tym, czy takie kraje jak Polska będą mogły konkurować z zachodnimi kolosami – niższymi podatkami czy niższymi kosztami pracy.
(...) Co zrobi z takimi propozycjami Polska? O innych wadach kontroli unijnych instytucji nad naszym budżetem nawet już nie wspominam. Suwerenne stanowienie budżetu to podstawowy atrybut suwerennej państwowości.
Tego, co na to Polska, w ogóle nie wiemy. I nie dowiemy się przed unijnym szczytem 9 grudnia – Sikorski będzie informował polski Sejm o swoim poglądzie na sprawę już po decyzjach europejskich liderów. Polska polityka zagraniczna powinna się zaś wykuwać w debacie. Po wysłuchaniu głosu opozycji. Nawet na sejmowej komisji europejskiej zjawił się tylko wiceminister Mikołaj Dowgielewicz.