Reklama

Słodycze cierpią na kwarantannie

Sprzedaż typowo impulsowych drobiazgów spadła o kilkadziesiąt procent wobec ubiegłego roku. Lody z trudem zaczynają sezon.

Publikacja: 13.04.2020 21:00

Słodycze cierpią na kwarantannie

Foto: Adobe Stock

Epidemia koronawirusa zmieniła sposoby robienia zakupów w małych sklepach, na większe zakupy wrócili do nich klienci zniechęceni kolejkami do dyskontów. Wartość pojedynczego koszyka zakupów wzrosła w porównaniu z ub.r. o 48 proc., choć całkowita wartość sprzedaży tylko o 5,8 proc.

– Ostatnio klienci kupowali więcej artykułów naraz, ale rzadziej przychodzili do sklepów. Spadła liczba transakcji, poza artykułami kulinarnymi – mówi Elżbieta Szarejko, analityk z Centrum Monitorowania Rynku.

Znikają z półek środki czystości, papierowe ręczniki. Spirytus i rękawice, żele antybakteryjne, symbole walki z epidemią, zaliczyły nawet po kilka tysięcy procent wzrostu.

Reklama
Reklama

W tym czasie mocno spadła sprzedaż drobnych słodyczy i napojów. Według danych CMR w porównaniu z ostatnim tygodniem marca przed rokiem sprzedaż batonów zbożowych spadła o 70 proc., popyt na gumy do życia i napoje izotoniczne – o 49 proc., rogaliki, babeczki straciły 45 proc. sprzedaży, musy owocowe – 34 proc., a napoje energetyzujące – jedną piątą klientów. Tzw. lody impulsowe, czyli rożki czy lody na patyku, mają sprzedaż mniejszą o 46 proc. wobec ubiegłego roku.

Tę samą tendencję dostrzegają też producenci. – Na sprzedaż słodyczy należących do kategorii impulsowej wpływa częstotliwość wizyt w sklepie, a ponieważ mamy do czynienia z utrudnieniami w robieniu zakupów, naturalnie okazji sprzedażowych jest mniej – mówi Maciej Herman, dyrektor zarządzający Wedla.

O tym, jak ważne dla małych sklepów są zakupy impulsowe, świadczy ich liczba. Prawie jedna trzecia transakcji ma wartość do 5 zł, a na połowie paragonów znajdują się tylko jeden–dwa artykuły.

Przemysł spożywczy
Wódka w Rosji drożeje. Meliny i samogon mają wzięcie
Przemysł spożywczy
Costa Coffee na skraju upadłości. Coca-Cola prowadzi rozmowy o sprzedaży
Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama