Władze Indii pozwały we wtorek Nestlé za „nieuczciwe praktyki handlowe" związane z linią produktów spożywczych Maggi. Rządają 100 mln dol. odszkodowania – potwierdziły służby dla BBC.

Szwajcarska firma została posądzona o nieprzestrzeganie regulacji zdrowotnych oraz wprowadzanie w błąd konsumentów fałszywą kampanią reklamową popularnego makaronu Maggi, w tym poprzez slogany „Zdrowie jest przyjemnością" – podaje agencja Time.

W czerwcu tego roku Indie zakazały sprzedaży makaronu Maggi w kraju w odpowiedzi na skargę złożoną do rządu przez kontrolę bezpieczeństwa żywności (The Food Safety and Standards Authority of India). Instytucja doniosła, że przeprowadzone przez nią testy wykazały, iż produkt zawiera „niebezpieczne i szkodliwe" dla zdrowia ilości ołowiu.

Nestlé zaniósł sprawę do sądu w Bombaju, jednak od czerwca wycofał z indyjskich sklepów już 400 mln ton makaronów Maggi. Firma broni się, że jej produkty są całkowicie bezpieczne do spożycia, co udowodniły testy przeprowadzone w innych krajach, m. in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Australii oraz Singapurze. Potwierdziły to również badania dokonane w ostatnim czasie w dwóch indyjskich laboratoriach w stanie Goa i w mieście Mysore.

Nestlé dostarcza 80 proc. produktów na indyjskim rynku makaronów błyskawicznych. Sprawa zatrzęsła mediami w kraju. Szczególnie zawrzało na portalu społecznościowym Twitter, na którym powstały popularne tagi (takie jak „Rs 634" - oznaczające 6,34 mld rupii), związane z kosmiczną ceną, jaką rząd Indii wymierzył firmie.