Polacy coraz chętniej kupują droższe wina

Segment premium najszybciej zyskuje na wartości, gdy chodzi o winiarskie zakupy Polaków. Rośnie kosztem produktów najtańszych.

Publikacja: 06.02.2024 03:00

Polacy coraz chętniej kupują droższe wina

Foto: Adobe Stock

W ujęciu wartościowym rynek wina w 2023 r. urósł o 7,3 proc., do niemal 4,6 mld zł – wynika z najnowszych danych firmy NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. W ujęciu ilościowym zakupy skurczyły się o 1,2 proc., ponieważ część konsumentów w efekcie rosnących kosztów życia ograniczyła wydatki na wiele kategorii produktów.

– Rok 2023 był zdecydowanie trudny dla alkoholi, każda z branż – piwowarska, spirytusowa, winiarska – odnotowała większe spadki sprzedaży aniżeli w 2022 r. Branży winiarskiej, w przeciwieństwie do pozostałych, udaje się jednak poprawić wynik wartościowy – mówi Anna Wagner z NielsenIQ.

Polacy piją mniej taniego wina

Popyt się zmienia, Polacy coraz więcej wiedzą o winie, szukają więc innych propozycji. Jednocześnie wina słodkie oraz półsłodkie powoli odchodzą w cień.

Widać za to bardzo dobre wyniki win premium, czyli w przedziale cenowym 30–49 zł, choć to wciąż poniżej 14 proc. sprzedaży. Szczególnie świetnie radzą sobie wina wytrawne, przede wszystkim białe i różowe – ze swoimi dwucyfrowymi zwyżkami wielkości sprzedaży. Na przeciwnym biegunie – i smakowym, i pod względem wyników – są wina słodkie. Sprzedaż win deserowych jest mniejsza o ponad 10 proc. rok do roku. Wina aromatyzowane i owocowe w tym samym czasie odnotowują spadek blisko 3 proc.

– Pogorszenie nastrojów konsumenckich przełożyło się na spadki sprzedaży niemal wszystkich kategorii alkoholowych. Sprzedaż ilościowa win obniżyła się w ostatnich 12 miesiącach o ok. 8 proc. Na tym tle nasze marki wypadają lepiej niż rynek – mówił, podsumowując wyniki kwartalne, Robert Ogór, prezes Grupy Ambra, jednego z czołowych graczy na rynku wina w Polsce.

Czytaj więcej

„Oddaj pieniądze pracownikom” - Zandberg i Gosek-Popiołek uderzają w Palikota

Firmy potwierdzają, że odbicie widać było zwłaszcza w końcówce roku. – W roku 2023 bardzo wyraźnie obserwowaliśmy znaczące wyhamowanie zakupów w listopadzie – przyznaje Joanna Semczuk, członek zarządu w firmie Henkell Freixenet Polska. – Z kolei początek grudnia był zastanawiająco spokojny. Okazało się, że to efekt maksymalnego przesunięcia zakupów świąteczno-noworocznych na ostatni moment – dodaje.

– Odbicie było bardzo silne, w naszych sklepach osiągnęliśmy zwyżki o 30 proc. w stosunku do grudnia 2022. Patrząc na okres świąteczny, widać, że klienci rzeczywiście długo wstrzymywali się z zakupami – mówi Paweł Gąsiorek, prezes Domu Wina.

– Jeszcze większym zainteresowaniem cieszyły się produkty „value for money”, dzięki czemu w minionym roku bardzo dobre wyniki uzyskały firmy, które przygotowały się na taką sytuację gospodarczą – mówi Jakub Nowak, prezes JNT Group.

Firmy spodziewają się kontynuowania tego trendu w 2024 r., choć wyzwań dla sektora nie brakuje, jak choćby nieuregulowana sprawa handlu alkoholem online.

– Sądy w ciągu ostatnich dwóch lat wydały wyroki, z których wynika jednoznacznie, że ustawa nie wyklucza takiej możliwości. Sprawa powinna więc zostać ostatecznie uregulowana tak, by sklepy mogły prowadzić sprzedaż przez internet w sposób kontrolowany i w pełni bezpieczny – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Liczymy na to, że nowy rząd jak najszybciej podejmie i uporządkuje ten temat. Jest on szczególnie ważny dla małych, regionalnych winiarni i miodosytni, które ze swoimi niszowymi produktami mogą za pośrednictwem tego kanału dotrzeć do szerszego grona konsumentów – dodaje.

– Przeciwnicy argumentują, że taka forma handlu zwiększy spożycie. To nonsens. Eksperci uważają, że czynnikiem zwiększającym spożycie jest łatwa dostępność alkoholu, a to akurat nie dotyczy internetu, bo na realizację zamówienia czeka się dwa–trzy dni – dodaje Paweł Gąsiorek.

Ważną sprawą jest także kwestia cydru. – Mamy nadzieję, że nowy rząd wprowadzi akcyzę 0 proc. na cydry i perry, co pozwoli na rozwój tego segmentu rynku, a także poprawi sytuację polskich sadowników, od których przecież pozyskujemy jabłka do wytwarzania naszego cydru – mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex. – Polska, jako największy producent jabłek w UE, ma duży potencjał do stania się liderem w produkcji oraz sprzedaży cydru i perry na świecie. Dobrze by było tego nie zmarnować – dodaje.

W ujęciu wartościowym rynek wina w 2023 r. urósł o 7,3 proc., do niemal 4,6 mld zł – wynika z najnowszych danych firmy NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. W ujęciu ilościowym zakupy skurczyły się o 1,2 proc., ponieważ część konsumentów w efekcie rosnących kosztów życia ograniczyła wydatki na wiele kategorii produktów.

– Rok 2023 był zdecydowanie trudny dla alkoholi, każda z branż – piwowarska, spirytusowa, winiarska – odnotowała większe spadki sprzedaży aniżeli w 2022 r. Branży winiarskiej, w przeciwieństwie do pozostałych, udaje się jednak poprawić wynik wartościowy – mówi Anna Wagner z NielsenIQ.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku