Żywność na świecie nadal tanieje. Produkcja zbóż ma być rekordowa

Październik był trzecim kolejnym miesiącem spadku cen głównych grup żywności, tym razem o 0,5 proc. wobec września, zdrożał jedynie nabiał — ogłosiła Organizacja NZ ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) w Rzymie. Wskaźnik cen żywności FAO wyniósł średnio 120,6 pkt, zmalał wobec 121,3 pkt we wrześniu i o 10,9 proc. względem października 2022. Był najniższy od marca 2021.

Publikacja: 05.11.2023 09:41

Żywność na świecie nadal tanieje. Produkcja zbóż ma być rekordowa

Foto: Bloomberg

Wskaźnik cen zbóż zmalał o 1 proc. wobec września. Ryż staniał o 2 proc. z powodu powszechnie biernego popytu w imporcie, pszenica staniała o 1,9 proc. na skutek znacznych dostaw z USA i dużej konkurencji wśród eksporterów. Ceny zbóż gruboziarnistych wzrosły nieco z kolei, głównie kukurydzy z powodu malejących dostaw z Argentyny.

Wskaźnik cen olejów jadalnych zanotował spadek o 0,7 proc., bo niższe ceny oleju palmowego dzięki większej produkcji w tym okresie i przytłumionego popytu w imporcie zrównoważyły z naddatkiem wyższe ceny oleju sojowego, słonecznikowego i rzepakowego. Olej sojowy drożał z powodu dużego popytu producentów biodiesla.

Wskaźnik cen cukru zmalał, o 2,2 proc., ale utrzymał się powyżej 46,6 proc. poziomu sprzed roku. Spadek cen w październiku wynikał z dużego tempa produkcji tego surowca w Brazylii, choć obawy, że dalsze dostawy w tym roku będą mniejsze ograniczył ten spadek.

Czytaj więcej

Symbol drożyzny tanieje. Ceny oleju roślinnego wyraźnie w dół

Wskaźnik cen mięsa zmalał o 0,6 proc., bo słaby popyt w imporcie zwłaszcza w Azji Wschodniej doprowadził do spadku cen wieprzowiny, pokrywając minimalny wzrost cen mięsa drobiu, owiec i wołowiny.

Odwrotną tendencję wykazał wskaźnik cen nabiału, zwiększył się o 2,2 proc., kończąc okres 9 miesięcy spadku. Ceny mleka w proszku wzrosły najbardziej na skutek zarówno większego popytu w imporcie w krótkim i długim okresie dostaw w krajach Azji Płn.-Wsch., jak i z powodu niepewności o wpływ zjawiska klimatycznego El Ninho na dalszą produkcję mleka w krajach Oceanii. Ten wskaźnik był jednak mniejszy o 20,1 proc. wobec października 2022.

W odrębnym opracowaniu opublikowanym jednocześnie FAO utrzymała prognozę światowej produkcji zboża w tym roku na rekordowym poziomie 2819 mln ton. W ramach pewnej korekty organizacja z Rzymu spodziewa się większej produkcji zbóż gruboziarnistych w Chinach i w większości rejonów Afryki Zachodniej, a mniejszej w USA i UE. Powinno być więcej pszenicy z Iraku i z USA, a mniej z UE i Kazachstanu. Produkcja ryżu wzrośnie minimalnie w kampanii 2023/24, głównie w Indiach.

W sezonie 2023/24 świat zużyje 2810 mln ton, popyt na pszenicę i zboża gruboziarniste będzie większy niż rok wcześniej, popyt na ryż będzie taki sam jak w 2022/23. Rezerwy światowe wyniosą 30,7 proc. zapewniając spokojną podaż, będą minimalnie większe wobec poziomu 30,5 proc. z ubiegłego roku — stwierdziła FAO.

FAO dodała Terytoria Palestyńskie do listy krajów i terytoriów potrzebujących zagranicznej pomocy żywnościowej.

Wskaźnik cen zbóż zmalał o 1 proc. wobec września. Ryż staniał o 2 proc. z powodu powszechnie biernego popytu w imporcie, pszenica staniała o 1,9 proc. na skutek znacznych dostaw z USA i dużej konkurencji wśród eksporterów. Ceny zbóż gruboziarnistych wzrosły nieco z kolei, głównie kukurydzy z powodu malejących dostaw z Argentyny.

Wskaźnik cen olejów jadalnych zanotował spadek o 0,7 proc., bo niższe ceny oleju palmowego dzięki większej produkcji w tym okresie i przytłumionego popytu w imporcie zrównoważyły z naddatkiem wyższe ceny oleju sojowego, słonecznikowego i rzepakowego. Olej sojowy drożał z powodu dużego popytu producentów biodiesla.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Koncerny spożywcze chcą zarobić na Ozempicu. Pomagają im influencerzy
Przemysł spożywczy
McDonald’s wycofuje sztuczną inteligencję od IBM. Myliła zamówienia
Przemysł spożywczy
Olbrzymie marnotrawstwo sushi. Japończycy importują żywność i ją wyrzucają
Przemysł spożywczy
Wódka drożeje w Rosji. Kreml chce więcej pieniędzy na wojnę
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Przemysł spożywczy
Euro 2024 zapędzi nas przed TV i do sklepów. Sieci szykują promocje
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży