– Produkty trwałe, prawidłowo przechowywane mogą być spożywane po dacie umieszczonej na opakowaniu nawet po upływie trzech miesięcy. Po tym czasie badanie nie wykazało żadnych zmian chemicznych, mikrobiologicznych, sensorycznych, czyli w smaku i zapachu. Po pół roku zmiany dotyczyły głównie wyglądu. Pojawiło się rozwarstwienie, lekka zmiana koloru. Co ważne: wszystkie zbadane produkty można było bezpiecznie spożyć pół roku po dacie wskazanej na opakowaniu – mówi prof. Danuta Kołożyn-Krajewska z Katedry Technologii Gastronomicznej i Higieny Żywności Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Popatrz, powąchaj, posmakuj
– Choć 85 proc. Polaków uważa, że marnowanie żywności jest ogromnym problemem, mamy jeszcze sporo do poprawy w tym zakresie – przekonuje Too Good To Go.
Przeprowadzone przez firmę badanie pokazuje, że aż ośmiu na dziesięciu Polaków (81 proc.) zdarza się pozbywać jedzenia z oznaczeniem „najlepiej spożyć przed” po wskazanej dacie, a aż 39 proc. badanych twierdzi, że nie kupuje przecenionych produktów z krótkim terminem. Jak rozpoznać, czy produkt po terminie oznaczony „najlepiej spożyć przed” nadaje się do spożycia? Too Good To Go zachęca: popatrz, powąchaj, posmakuj.
– Zapis „najlepiej spożyć przed” wskazuje, że produkt nie zmieni swoich właściwości i zachowa najwyższą jakość. Odpowiednio przechowywany, często może być bezpiecznie spożywany po określonej dacie. Nie zawsze potrafimy rozpoznać, kiedy produkt jest przydatny do spożycia. W konsekwencji podejmujemy pochopne decyzje o jego wyrzuceniu. Rozwiązanie jest proste: korzystajmy ze zmysłów. Popatrzmy uważnie, czy nie odnotujemy zmiany koloru lub nie widzimy pleśni. Sprawdźmy, czy zapach nie jest silny, nieświeży, nietypowy lub nienaturalny. Jeśli smak okaże się kwaśny, spróbowanie nam nie zaszkodzi – mówi Anna Kurnatowska, Country Director Too Good To Go.
NA RATUNEK ŻYWNOŚCI
Kampania „Często dobre dłużej”
Od 2019 r. Too Good To Go współpracuje z wiodącymi na świecie producentami żywności w celu umieszczania na produktach etykiet „Często dobre dłużej: popatrz, powąchaj, posmakuj”. Oznaczenia mają na celu uświadomienie konsumentom, że produkty opatrzone datą „najlepiej spożyć przed” nadal mogą być bezpieczne do spożycia, jeśli ich termin minął.
W ten sposób firma wpływu społecznego wraz z producentami zachęca do zaufania swoim zmysłom i oceniania żywności na podstawie jej wyglądu, zapachu i smaku. Szacuje się, że w 2023 r. etykiety pojawią się na około 6 miliardach produktów w 13 krajach Europy. W Polsce do partnerów kampanii należą m.in. Danone, Frosta, Herbapol, Winiary, Kaufland, Pan Pomidor, Bezmięsny.
Too Good To Go to też darmowa aplikacja, która łączy użytkowników z miejscami, w których występuje nadwyżka żywności. W ten sposób pozwala uratować dobrą żywność przed wyrzuceniem do kosza. Aplikacja wywodzi się z Danii. Obecnie ratuje jedzenie już w kilkunastu krajach Europy, także w Polsce.