Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 03.07.2025 09:18 Publikacja: 21.09.2023 03:00
Foto: mat. pras.
Karolina Zajezierska, wiceprezeska NOWEL: Reprezentuję czwarte pokolenie piekarzy. Prawie 100 lat temu mój pradziadek od strony mamy założył małą piekarnię rzemieślniczą w Nowym Dworze Mazowieckim. Przez ponad 80 lat dostarczaliśmy chleby i bułki lokalnej społeczności. Obecnie jesteśmy jednym z największych producentów pieczywa do dopieku w Polsce i coraz istotniejszym graczem w Europie. Dzięki skali naszego działania doskonale wiemy, jak kształtuje się sytuacja na rynku piekarniczym. Obecnie zauważamy, że wahania cen w ujęciu miesiąc do miesiąca dotyczą przede wszystkim pieczywa świeżego, które zazwyczaj produkowane jest przez małe, rzemieślnicze piekarnie, nie funkcjonujące w trybie kontraktacji surowców jak średnie i większe przedsiębiorstwa. W NOWEL, w czasie gdy kończą się żniwa, zaczynamy rozmowy dot. kontraktacji naszego głównego surowca, czyli mąki, na przyszły rok. Staramy się, na tyle, na ile jest to możliwe, zabezpieczyć się przed wahaniami cen w perspektywie roku. Dane GUS, które pan przywołuje, zbierają całość rynku piekarniczego i widać w nich wahania cen przede wszystkim mniejszych producentów pieczywa świeżego. W naszym przypadku to wahanie jest znacznie mniejsze w ujęciu rocznym i następuje zwykle na przełomie roku, gdy zawierany jest nowy kontrakt. Oczywiście, sytuację cenową na rynku pieczywa komplikują zewnętrzne turbulencje, najpierw pandemia covid-19, a teraz napaść Rosji na Ukrainę.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Główny Inspektorat Sanitarny podjął decyzję o wycofaniu z obrotu wielu rodzajów piwa smakowego polskiej firmy Al...
Wartość kawy sprzedanej w sklepach sięga już 7,7 mld zł rocznie, co oznacza wzrost o 700 mln zł w zaledwie dwa l...
To nie „wroga propaganda”, tylko oficjalne dane Moskwy: w Rosji rozpędza się kryzys żywnościowy. Załamała się pr...
Wśród najmłodszych dorosłych, czyli osób w wieku 18-25 lat, jedynie mniej niż co piąty wcale nie pije alkoholu....
Unilever zagwarantował załodze działu lodów (34 marki, m.in. Algida, Magnum, Wall's) w Europie i Wielkiej Brytan...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas