Wino i wódka w dołku. Polscy konsumenci mają nowego faworyta

Sprzedaż największych kategorii napojów alkoholowych w tym roku spada - pod względem ilości - po kilka procent. Wina musujące są natomiast na fali wznoszącej. Na polskie stoły z przytupem wraca cydr, który niedługo uwolni się od akcyzy.

Publikacja: 10.08.2023 15:47

Wina musujące są na fali wznoszącej

Wina musujące są na fali wznoszącej

Foto: Bloomberg

Fenomen wzrostów w kategorii win musujących widać na przypadku włoskiego prosecco, które rośnie cały rok i nie widać tu efektów sezonowych. Polacy kupują je nie tylko w związku z sylwestrem i świętowaniem Nowego Roku, ale nawet chętniej podczas miesięcy letnich.

W efekcie, jak wynika z danych firmy NielsenIQ, prosecco opiera się trendom ograniczania wydatków na trunki, co widać zwłaszcza po tegorocznych spadkach piwa i wódki. Ich sprzedaż (pod względem ilości) w ciągu roku do końca czerwca spadła odpowiednio o 4 oraz 6 proc. rok do roku. Za to na prosecco w tym okresie wydaliśmy 17 proc. więcej, a kategoria urosła ilościowo 8 proc. W ciągu ostatniego roku wypiliśmy tego napoju niemal 10 mln litrów, czyli o 750 tys. litrów więcej niż rok wcześniej .

Czytaj więcej

Wina musujące zdobywają latem serca klientów

– W obliczu dwucyfrowej inflacji, czyli w czasach, gdy konsumenci są zmuszeni racjonalizować swoje wydatki, aby radzić sobie z domowym budżetem, kategorie „dla przyjemności”, jak między innymi alkohol, są wykreślane z list zakupowych w pierwszej kolejności – mówi Anna Wagner, partner w firmie NielsenIQ.

Włoski produkt obok hiszpańskiej cavy stał się bardzo atrakcyjną alternatywą dla francuskiego szampana, głównie z uwagi na znacznie niższe ceny. 

– Jeszcze do niedawna wystrzał korka, tak charakterystyczny dla win musujących, zarezerwowany był jedynie na czas Sylwestra. Obecnie wina musujące to już w zasadzie zjawisko całoroczne, a wszystko zaczęło się od rewolucji, którą przyniosło nam prosecco. To ono zmieniło postrzeganie win musujących – mówi Tomasz Potrzebowski, ekspert rynku wina w firmie Henkell Freixenet Polska. - Dziś towarzyszą nam one w zasadzie przy każdej okazji, bez różnicy na porę roku czy pogodę. Ponadto niezwykle popularne stały się koktajle na bazie wina musującego, jak choćby Hugo, Bellini czy Mimoza - dodaje.

Czytaj więcej

Polacy kupują wina musujące już cały rok

Rozwój rynku win musujących to nie tylko polska specjalność. Trend ten utrzymuje się w wielu krajach. A jak pokazują najnowsze dane, nawet w niełatwych czasach inflacji bąbelki radzą sobie całkiem dobrze.

– Mimo, że prosecco bardzo często serwowane jest bez akompaniamentu jedzenia, możemy je pokochać za wielką uniwersalność gastronomiczną. Wino to ma cudowną zdolność dopasowywania się do wielu dań, tworząc naprawdę udane połączenia – mówi Tomasz Potrzebowski.

Fenomen wzrostów w kategorii win musujących widać na przypadku włoskiego prosecco, które rośnie cały rok i nie widać tu efektów sezonowych. Polacy kupują je nie tylko w związku z sylwestrem i świętowaniem Nowego Roku, ale nawet chętniej podczas miesięcy letnich.

W efekcie, jak wynika z danych firmy NielsenIQ, prosecco opiera się trendom ograniczania wydatków na trunki, co widać zwłaszcza po tegorocznych spadkach piwa i wódki. Ich sprzedaż (pod względem ilości) w ciągu roku do końca czerwca spadła odpowiednio o 4 oraz 6 proc. rok do roku. Za to na prosecco w tym okresie wydaliśmy 17 proc. więcej, a kategoria urosła ilościowo 8 proc. W ciągu ostatniego roku wypiliśmy tego napoju niemal 10 mln litrów, czyli o 750 tys. litrów więcej niż rok wcześniej .

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Nutella z nowym składem. Ferrero celuje w konsumentów na roślinnej diecie
Przemysł spożywczy
Nestlé wypuszcza linię mrożonek dla osób przyjmujących Ozempic
Przemysł spożywczy
Upadek kubańskiego cukru. Kuba musi importować swój flagowy produkt
Przemysł spożywczy
Prezes polskiego giganta: Paczkę DecoMorreno można dziś traktować jak lokatę. To absurd
Przemysł spożywczy
Rumuńska sieć wchodzi do Polski. „Rynek polski jest podobny do rumuńskiego”