Coca-Cola mocno zdrożeje. Podwyżki zapowiada szef koncernu

Popularny napój w ciągu roku zdrożał o niemal 20 proc. W tym trzeba się szykować na co najmniej takie same podwyżki, choć firma nie chce tego skomentować.

Publikacja: 03.03.2023 15:50

Coca-Cola mocno zdrożeje. Podwyżki zapowiada szef koncernu

Foto: Bloomberg

Prezes Coca-Cola Company James Quincey już na konferencji wynikowej w lutym przyznał, że firma szykuje się na podwyżki cen w 2023 r., choć ich skala będzie się różnić w zależności od poszczególnych rynków. To głównie efekt zróżnicowanej inflacji w krajach, jak i innej skali wzrostu kosztów.

Jak będzie w Polsce? Biuro prasowe Coca-Coli w Polsce konsekwentnie nie odpowiada od czwartku na pytania o to, jakiej skali podwyżki czekają klientów w związku z zapowiedziami prezesa i kiedy należy się ich spodziewać.

Detaliści w naszym kraju za to już dostali sygnały, że będzie drożej, a podwyżki cen będą nie niższe niż w 2022 r. Oczywiście w różnym stopniu dotyka to różnych sieci.

Czytaj więcej

Kiedy będą tańsze warzywa? Są trzy czynniki, które wpłynęły na wysokie ceny

Coca-Cola podnosi ceny od dawna, z cyklicznego badania UCE Research i Wyższych Szkół Bankowych wynika, że w 2022 r. średnio cena tego typu napoju wzrosła 16,6 proc. W styczniu 2023 r. litrowa butelka była już 17,2 proc. droższa niż przed rokiem. Badanie powstaje co miesiąc od blisko sześciu lat, dotyczy to 17 kategorii i blisko 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą prawie 69 tys. cen detalicznych z blisko 37 tys. sklepów należących do 60 sieci handlowych.

Prezes Coca-Coli zaznaczył na konferencji, że w krajach z wysoką inflacją firma będzie podnosić ceny kilka razy w roku. Tego nie powiedział, ale chodzi także o ukrycie ich skali.

Innym zabiegiem, który firma już stosuje jest zmniejszanie opakowań. - Na promocjach często można trafić na butelkę z daleka wyglądającą na standardową litrową, jednak ma już 850 mln. Takie ruchy będą coraz częstsze - przyznaje przedstawiciel jednej z sieci.

W Polsce ceny napojów rosną nie tylko z powodu wzrostu kosztów energii, opakowań czy surowców do produkcji. Niemniej ważny jest także podatek cukrowy, który wywindował ceny na znacznie wyższe poziomy. - Przestrzeni do promocji nie ma wiele, sprzedaż napojów spada, ratujemy się akcjami kup więcej, coś dostaniesz gratis - podaje kolejna sieć handlowa.

Konsumenci siłą rzeczy szukają tańszych opcji także na półce z produktami pod markami własnymi sieci handlowych i choć lojalność nabywców napojów typu cola w stosunku do marek jest dość wysoka, to jednak tak mocne wzrosty cen mogą część z nich skłonić do zmiany przyzwyczajeń. Tym bardziej, że oferta konkurencyjnych marek jest zazwyczaj tańsza.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne