Grudniowe żniwa szampana. Polacy wybierają coraz lepsze trunki

Wina musujące szturmem podbijają Polskę, Polacy wydają już na nie niemal 800 mln zł rocznie. Wciąż jednak najwięcej w grudni.

Publikacja: 30.12.2022 12:31

Grudniowe żniwa szampana. Polacy wybierają coraz lepsze trunki

Foto: Bloomberg

Segment win musujących to również jeden z najszybciej rosnących sektorów rynku alkoholi i najszybciej, jeśli chodzi o sektor winiarski. Z danych NielsenIQ dla „Rzeczpospolitej” wynika, że do niemal końca listopada sprzedaż takich trunków wzrosła rdr w ujęciu wartościowym 19 proc. przy 8 proc. dla całego sektora. Ilościowo rośnie zaś 7 proc., choć cały rynek alkoholi kurczy się o 2 proc.

Czytaj więcej

Wina musujące zdobywają latem serca klientów

- Wzrosty sprzedaży widoczne we wszystkich wymiarach sprzedaży, choć widać też i tu wpływ inflacji, ale mniejszy niż dla całego koszyka spożywczego – podaje NielsenIQ. Dyskonty górują, jeśli chodzi o miejsce zakupu, odpowiadając za 43,7 proc. sprzedaży (wzrost rdr o 3,4 pkt. proc.)

- Średnie sklepy spożywcze wskoczyły na drugie miejsce pod kątem lokalizacji sprzedaży, wyprzedziły supermarkety i hipermarkety – dodają eksperci z Nielsena.

Sektor rośnie choć cały rynek zmaga się z wpływem rosnących cen, nie tylko z powodu inflacji, ale również akcyzy. - Kondycja finansowa konsumentów i związane z nią pesymistyczne nastroje, znalazły odzwierciedlenie w ich wyborach zakupowych. Polacy szukają oszczędności i ograniczają wydatki na przyjemności, a wino jest niewątpliwie jedną z nich. Widzimy zahamowanie, szczególnie w przypadku win z wyższej półki. Sytuacja ekonomiczna wyraźnie ostudziła entuzjazm, z jakim Polacy szli za trendem premiumizacji i skłania do wyboru win mainstreamowych lub nawet ograniczania zakupów – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. - Niezwykle modne wina musujące mają się natomiast lepiej niż spokojne. To zjawisko występujące globalnie, obserwowane jest również w Polsce. Trwa najgorętszy okres dla branży - czas zakupu win na prezenty, na świąteczny stół i powitanie Nowego Roku. Sama końcówka roku będzie miała zatem znaczny wpływ na to, z jakim wynikiem zamknie się rok 2022 – dodaje.

Czytaj więcej

Rosjanom kończy się szampan. Czym będą teraz witać Nowy Rok?

Potwierdzają to producenci. - Segment win musujących radzi sobie najlepiej spośród wszystkich kategorii winiarskich i wszystko wskazuje na to, że najbliższy rok także będzie należeć do nich. Obserwujemy to na przykładzie naszego lidera rynkowego – Mionetto Prosecco. Trzeba przyznać, że w tym roku, a on się przecież jeszcze nie skończył, sprzedaż bije spektakularne rekordy, a nasz produkt odnotowuje zdecydowanie większą dynamikę niż rynek – mówi Tomasz Potrzebowski, ekspert rynku wina w firmie Henkell Freixenet Polska.

Segment win musujących to również jeden z najszybciej rosnących sektorów rynku alkoholi i najszybciej, jeśli chodzi o sektor winiarski. Z danych NielsenIQ dla „Rzeczpospolitej” wynika, że do niemal końca listopada sprzedaż takich trunków wzrosła rdr w ujęciu wartościowym 19 proc. przy 8 proc. dla całego sektora. Ilościowo rośnie zaś 7 proc., choć cały rynek alkoholi kurczy się o 2 proc.

- Wzrosty sprzedaży widoczne we wszystkich wymiarach sprzedaży, choć widać też i tu wpływ inflacji, ale mniejszy niż dla całego koszyka spożywczego – podaje NielsenIQ. Dyskonty górują, jeśli chodzi o miejsce zakupu, odpowiadając za 43,7 proc. sprzedaży (wzrost rdr o 3,4 pkt. proc.)

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”