Grudniowe żniwa szampana. Polacy wybierają coraz lepsze trunki

Wina musujące szturmem podbijają Polskę, Polacy wydają już na nie niemal 800 mln zł rocznie. Wciąż jednak najwięcej w grudni.

Publikacja: 30.12.2022 12:31

Grudniowe żniwa szampana. Polacy wybierają coraz lepsze trunki

Foto: Bloomberg

Segment win musujących to również jeden z najszybciej rosnących sektorów rynku alkoholi i najszybciej, jeśli chodzi o sektor winiarski. Z danych NielsenIQ dla „Rzeczpospolitej” wynika, że do niemal końca listopada sprzedaż takich trunków wzrosła rdr w ujęciu wartościowym 19 proc. przy 8 proc. dla całego sektora. Ilościowo rośnie zaś 7 proc., choć cały rynek alkoholi kurczy się o 2 proc.

Czytaj więcej

Wina musujące zdobywają latem serca klientów

- Wzrosty sprzedaży widoczne we wszystkich wymiarach sprzedaży, choć widać też i tu wpływ inflacji, ale mniejszy niż dla całego koszyka spożywczego – podaje NielsenIQ. Dyskonty górują, jeśli chodzi o miejsce zakupu, odpowiadając za 43,7 proc. sprzedaży (wzrost rdr o 3,4 pkt. proc.)

- Średnie sklepy spożywcze wskoczyły na drugie miejsce pod kątem lokalizacji sprzedaży, wyprzedziły supermarkety i hipermarkety – dodają eksperci z Nielsena.

Sektor rośnie choć cały rynek zmaga się z wpływem rosnących cen, nie tylko z powodu inflacji, ale również akcyzy. - Kondycja finansowa konsumentów i związane z nią pesymistyczne nastroje, znalazły odzwierciedlenie w ich wyborach zakupowych. Polacy szukają oszczędności i ograniczają wydatki na przyjemności, a wino jest niewątpliwie jedną z nich. Widzimy zahamowanie, szczególnie w przypadku win z wyższej półki. Sytuacja ekonomiczna wyraźnie ostudziła entuzjazm, z jakim Polacy szli za trendem premiumizacji i skłania do wyboru win mainstreamowych lub nawet ograniczania zakupów – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. - Niezwykle modne wina musujące mają się natomiast lepiej niż spokojne. To zjawisko występujące globalnie, obserwowane jest również w Polsce. Trwa najgorętszy okres dla branży - czas zakupu win na prezenty, na świąteczny stół i powitanie Nowego Roku. Sama końcówka roku będzie miała zatem znaczny wpływ na to, z jakim wynikiem zamknie się rok 2022 – dodaje.

Czytaj więcej

Rosjanom kończy się szampan. Czym będą teraz witać Nowy Rok?

Potwierdzają to producenci. - Segment win musujących radzi sobie najlepiej spośród wszystkich kategorii winiarskich i wszystko wskazuje na to, że najbliższy rok także będzie należeć do nich. Obserwujemy to na przykładzie naszego lidera rynkowego – Mionetto Prosecco. Trzeba przyznać, że w tym roku, a on się przecież jeszcze nie skończył, sprzedaż bije spektakularne rekordy, a nasz produkt odnotowuje zdecydowanie większą dynamikę niż rynek – mówi Tomasz Potrzebowski, ekspert rynku wina w firmie Henkell Freixenet Polska.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne