To był dobry rok dla branży cukrowej w Polsce

Ponad 2,3 mln ton sięgnęła produkcja cukru w czasie właśnie zakończonej kampanii cukrowniczej 2021/22. To najlepszy wynik od lat.

Publikacja: 21.02.2022 21:00

To był dobry rok dla branży cukrowej w Polsce

Foto: AdobeStock

W zakończonej z końcem stycznia kampanii producenci cukru podpisali umowy na uprawę i dostawę buraków cukrowych z 27 294 rolnikami, od których zakupili ponad 15,2 mln ton buraków. Wyprodukowali ponad 2,3 mln ton cukru, więcej niż w poprzedniej kampanii, kiedy wyprodukowano 1,98 mln ton.

Mimo spadku liczby plantatorów decydujących się na uprawę buraka o ponad 2 tys. względem 2021 r., wzrosła ponownie średnia wielkość upraw. Wyniosła 9,16 ha wobec 8,58 ha rok wcześniej. Oznacza to, że plantatorzy zwiększają swój areał upraw.

– Od trzech lat obserwowaliśmy w Polsce spadek polaryzacji buraków cukrowych. Wskaźnik ten określa jakość korzeni buraków: im jest on większy, tym większa jest koncentracja cukrów (procent polaryzacji). Na szczęście, kampania 2021/22 przyniosła nam zdecydowany wzrost i surowiec odznaczył się średnio 17,21-proc. zawartością cukru – skomentował wyniki kampanii Michał Gawryszczak, dyrektor biura Związku Producentów Cukru w Polsce.

Początek 2021 r. był niekorzystny dla upraw buraka cukrowego. Ulewy niszczyły plantacje, wymywały nasiona i prowadziły do zaskorupiania się gleby. Zanieczyszczenia plantacji wywoływały też wiatry, przymrozki, myszy, ptaki i następcze działania herbicydów. Okresy sprzyjające siewom przeplatały się z ochłodzeniami lub intensywnymi deszczami. A w czerwcu plantatorzy borykali się z okresowym niedoborem wody.

W Polsce jednak nawet w słabych latach produkujemy więcej cukru niż konsumujemy. Związek Producentów Cukru podaje, że produkcja cukru w kraju odpowiada za około 0,13 proc. PKB. Jesteśmy w europejskiej czołówce, za Francją oraz Niemcami.

– Wzrost produkcji cukru to też dowód na to, że pomimo wprowadzonego podatku cukrowego, problemów upraw, takich jak chociażby niska polaryzacja, czyli zawartość cukru w burakach, czy chwościk zagrażający uprawom, cukier z Polski cieszy się rosnącą popularnością – mówił u progu tegorocznej kampanii cukrowniczej Gawryszczak.

Tymczasem obliczany przez ONZ-owską agendę FAO wskaźnik cen cukru na świecie wynosił w 2021 r. średnio 109,3 pkt, co oznacza wzrost aż o 37,5 proc. w porównaniu z 2020 r. Był to przy tym najwyższy poziom od 2016 r.

W zakończonej z końcem stycznia kampanii producenci cukru podpisali umowy na uprawę i dostawę buraków cukrowych z 27 294 rolnikami, od których zakupili ponad 15,2 mln ton buraków. Wyprodukowali ponad 2,3 mln ton cukru, więcej niż w poprzedniej kampanii, kiedy wyprodukowano 1,98 mln ton.

Mimo spadku liczby plantatorów decydujących się na uprawę buraka o ponad 2 tys. względem 2021 r., wzrosła ponownie średnia wielkość upraw. Wyniosła 9,16 ha wobec 8,58 ha rok wcześniej. Oznacza to, że plantatorzy zwiększają swój areał upraw.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Polska wyrasta na dużego eksportera kawy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Przemysł spożywczy
Minister zdrowia Izabela Leszczyna: Wkrótce zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych nocą
Przemysł spożywczy
Angielskie puby szykują dodatkowe 10 mln kufli piwa na finał Euro 2024
Przemysł spożywczy
Owady wchodzą na talerze. Osiem gatunków insektów czeka na zezwolenie UE
Przemysł spożywczy
Niemcy odpadły z Euro, ale zarabiają na mistrzostwach. Tak wzrosła sprzedaż