W związku z wejściem w życie nowej ustawy o dokumentach paszportowych i uruchomieniem Rejestru Dokumentów Paszportowych podróżni muszą przygotować się na spore utrudnienia.
Od 8 do 14 listopada organy paszportowe w Polsce i za granicą nie będą przyjmować wniosków. Nie można będzie odebrać gotowych dokumentów. W tym czasie, w szczególnie uzasadnionych i krytycznych przypadkach, organy będą mogły wydawać wyłącznie paszporty tymczasowe.
Ustawa o dokumentach paszportowych uchyla przepisy z 2006 r. Główny cel to utworzenie Rejestru Dokumentów Paszportowych (RDP), który zastąpi dotychczasową Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje. Budowa nowego rejestru sprawi m.in., że nie będzie trzeba wypełniać papierowego wniosku o paszport. Urzędnik sam wypełni formularz elektroniczny.
Uruchomione zostaną nowe e-usługi, dzięki którym: sprawdzimy, czy nowy paszport jest gotowy do odbioru; potwierdzimy odbiór paszportu doręczonego pocztą; sprawdzimy, czy paszport jest ważny, a także zgłosimy utratę lub uszkodzenie paszportu online.
Podstawa prawna: ustawa z 27 stycznia 2022 r. (DzU z 10 lutego 2022 r., poz. 350)