Rzecznik praw obywatelskich wystąpił w tej sprawie do Marka Buciora, podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

Chodzi o sposób ustalania dochodu rodziny w czasie ubiegania się o świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego, a także o możliwość zatrzymania dłużnikowi prawa jazdy – zawarte w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=209A26E0AE602233542EF01E1FC67833?id=295707]ustawie z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (DzU z 2009 r. nr 1, poz. 7 ze zm.)[/link]. W obu wypadkach Trybunał Konstytucyjny zakwestionował analogiczne przepisy, zawarte w innych ustawach. Do RPO napływają skargi w tej sprawie.

W [b]wyroku z 30 czerwca 2009 r. (sygn. P 45/08) TK[/b] orzekł, że § 17 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7D0D27FB8542AF411BF63A34584C1F4B?id=178004]rozporządzenia z 2 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (DzU nr 105, poz. 881 ze zm.)[/link] jest niezgodny z art. 92 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9C2A4EC29D2B2DA44ADDA99D71182E98?id=77990]konstytucji [/link]w związku z art. 23 ust. 5 i art. 5 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A938DE60AED615EBDD4BF4003E4301A0?id=182545]ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (DzU z 2006 r. nr 139, poz. 992 ze zm.)[/link]. Rozporządzenie w sposób mniej korzystny niż ustawa określało zasady uwzględniania tzw. dochodu utraconego. Unormowania zawarte w § 11 ust. 2 i § 12 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=40576F25135C84B690EF3E6B89604B1F?id=278082]rozporządzenia z 28 lipca 2008 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz wzorów wniosku, zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego (DzU nr 136, poz. 855)[/link] są analogiczne do uznanych przez TK za niekonstytucyjne w powyższym wyroku oraz kwestionowanych przez RPO w jednym z wniosków do [b]TK (w sprawie sygn. U 3/09).[/b]

W praktyce znaczy to, że sposobu liczenia dochodu rodziny, którego nie wolno stosować na potrzeby przyznawania świadczeń rodzinnych, gminy nadal używają, przyznając pomoc z Funduszu Alimentacyjnego.

Z kolei o niekonstytucyjności zatrzymania prawa jazdy Trybunał rozstrzygnął [b]w wyroku z 22 września 2009 r. (sygn. P 46/07)[/b]. Orzekł, że art. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=195B8E2A26AEEE2BC668EDFA336938CA?id=177748]ustawy z 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (DzU nr 86, poz. 732 ze zm.)[/link] jest niezgodny z art. 2 i art. 31 ust. 3 konstytucji. W uzasadnieniu TK zwrócił uwagę, że obowiązująca ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów w art. 5 ust. 3 pkt 3, ust. 5 i 6 zawiera unormowania analogiczne do zawartych w art. 5 zakwestionowanej (a już nieobowiązującej) ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych. Ale przepis w nowej ustawie obowiązuje, tak więc gminy dalej muszą występować do starostów o zatrzymanie prawa jazdy niesolidnym rodzicom.