Zwrócił uwagę, iż sposób kolportażu tzw. prasy erotycznej może wyczerpywać znamiona czynu zabronionego określonego w art. 202 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F438417B35155B5DC2673B605B819F35?id=74999]kodeksu karnego[/link], a także w art. 141 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AABE0BB38B4225DC48507CBDC966316D?id=186056]ustawy z 20 maja 1971 r. kodeksu wykroczeń[/link] oraz naruszać zasady współżycia społecznego.
Rzecznik wskazał, iż obowiązek pozytywnego działania w celu zapobiegania demoralizacji dzieci i młodzieży wynika z wiążących Polskę umów międzynarodowych, w tym m.in. protokołu fakultatywnego do konwencji o prawach dziecka w sprawie handlu dziećmi, dziecięcej prostytucji i dziecięcej pornografii, przyjętego przez ONZ 25 maja 2000 r.
Oprócz argumentów wskazanych przez rzecznika warto zwrócić uwagę na regulacje prawa wspólnotowego w tej dziedzinie. Prawo Unii Europejskiej w zakresie dotyczącym penalizacji pornografii obejmuje:
a) decyzję Rady (2000/375/WSiSW) z 29 maja 2000 r. w sprawie zwalczania pornografii dziecięcej w Internecie (DzUrz WE nr L 138 z 9 czerwca 2000 r., str. 1),
b) decyzję ramową Rady 2004/68/WSiSW z 22 grudnia 2003 r. dotyczącą zwalczania seksualnego wykorzystywania dzieci i pornografii dziecięcej (DzUrz UE nr L 13 z 20 stycznia 2004 r., str. 44).