Reklama
Rozwiń
Reklama

Amerykańskie auta zdrożeją

Samochody sprowadzane z USA dzięki niskiemu kursowi dolara dziś są znacznie tańsze od kupowanych w Polsce. Wkrótce się to zmieni

Aktualizacja: 05.05.2008 08:10 Publikacja: 05.05.2008 01:08

Ministerstwo Infrastruktury nie zrezygnuje z nowych przepisów o homologacji.

– Do wprowadzenia takich zaostrzeń w handlu samochodami sprowadzanymi spoza Unii Europejskiej zobowiązuje nas unijna dyrektywa – przekonuje „Rz” Mikołaj Karpiński, rzecznik ministra infrastruktury. Niestety, zapłacą za to klienci.

Ministerstwo chce zmienić przepisy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu. Przygotowało projekt odrębnej ustawy. Zmiany są rewolucyjne. Problem jednak w tym, że część z nich uderzy po kieszeni zarówno przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej, jak i samych kierowców.

Przepisy, które po konsultacjach społecznych budziły największe kontrowersje, są właśnie poprawiane. Wiadomo już jednak, że szczególnie krytykowana propozycja wprowadzenia dla osób fizycznych obowiązkowej homologacji aut sprowadzanych z USA pozostanie.

– W praktyce oznacza to cenę samochodu wyższą mniej więcej o 5 tys. euro – podkreślają właściciele komisów. Przy tak niskim kursie dolara chętnych na kupno amerykańskich samochodów stale przybywa. To, jak twierdzą właściciele komisów, 90 proc. pojazdów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej. A na unijne auta takiej homologacji się nie wymaga.

Reklama
Reklama

Przeciwnicy dodatkowej homologacji twierdzą, że każdy samochód sprowadzony z Ameryki przed pierwszą rejestracją w Polsce i tak przechodzi drobiazgowe badania w stacji diagnostycznej. Są one niemal identyczne z danymi zbieranymi na potrzeby homologacji. – To kolejny przepis, który pochłonie pieniądze, być może te, które resort chce zarobić na dodatkowej homologacji – ocenia Janusz Stachura z krakowskiego stowarzyszenia motoryzacyjnego.

Na wszelki wypadek właściciele komisów już wymyślili, jak obejść przepis, który uderzy ich po kieszeni. Sprowadzą auto z USA do Niemiec, a dopiero stamtąd trafi ono do Polski.

Ministerstwo Infrastruktury nie zrezygnuje z nowych przepisów o homologacji.

– Do wprowadzenia takich zaostrzeń w handlu samochodami sprowadzanymi spoza Unii Europejskiej zobowiązuje nas unijna dyrektywa – przekonuje „Rz” Mikołaj Karpiński, rzecznik ministra infrastruktury. Niestety, zapłacą za to klienci.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama