Minister transportu, mając na względzie unijne przepisy, wydał nowe rozporządzenia o badaniach technicznych pojazdów, a w załącznikach do nich umieścił listy elementów do sprawdzenia. Wymienia w nich m.in. stan techniczny ogumienia i działanie hamulców. Wykaz obejmuje też stan techniczny zawieszenia, instalacji elektrycznej oraz nadwozia, podwozia i ich osprzętu, a także układu wydechowego.
Stwierdzone w trakcie ba- dania technicznego usterki minister podzielił na trzy grupy: drobne (niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska), istotne (mogące naruszać bezpieczeństwo) oraz stwarzające zagrożenie (czyli takie, które stanowią bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie).
Po zakończeniu badania jego wynik diagnosta wpisuje do rejestru badań technicznych pojazdów i dowodu rejestracyjnego. Dane w tym rejestrze przechowuje przez 12 miesięcy. Potem je archiwizuje przez kolejne pięć lat.
Jeśli diagnosta stwierdzi niezgodność cech identyfikacyjnych umieszczonych w pojeździe z danymi zapisanymi w dowodzie, zatrzyma dowód rejestracyjny.
Wpisy powinny być potwierdzone pieczątką stacji kontroli pojazdów, datą i podpisem uprawnionego diagnosty wykonującego badanie techniczne.