Lokalizacje fotoradarów do cyklicznej weryfikacji

Analiza potwierdzająca zasadność lokalizacji fotoradaru w danym miejscu obejmie wszystkie urządzenia, a nie tylko nowe

Aktualizacja: 16.01.2013 19:40 Publikacja: 16.01.2013 19:17

Autorzy projektu chcą zobowiązać właścicieli do ewidencjonowania wykorzystywania ich auta.

Autorzy projektu chcą zobowiązać właścicieli do ewidencjonowania wykorzystywania ich auta.

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Co 40 miesięcy będzie trzeba zweryfikować czy fotoradar w danym miejscu nadal jest potrzebny. To jedna ze zmian, jaką przewiduje projekt nowego rozporządzenia ministra transportu w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące.

W ramach takiej weryfikacji będzie trzeba ponownie przeprowadzić analizę bezpieczeństwa w danym miejscu. Dlatego w lokalizacjach, gdzie bezpieczeństwo się poprawi fotoradary znikną. Nie oznacza to jednak, że nie zostaną one przestawione w inne miejsca, gdzie często dochodzi do wypadków.

Już dziś lokalizacja nowych fotoradarów musi być poprzedzona przeprowadzeniem analizy bezpieczeństwa w danym miejscu. Jednak istniejące przepisy obejmują tym wymogiem jedynie te urządzenia, które zostały postawione po 28 czerwca 2011 roku. Obowiązku takiego nie ma w przypadku masztów z fotoradarami, które stały przed tą datą. Zmiana sprawi, że i w lokalizacjach ze starymi fotoradarami Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadzi analizę bezpieczeństwa, by potwierdzić zasadność ich usytuowania.

- W dużym stopniu zmiana ta obejmie fotoradary, które są w rękach samorządów i zostały postawione przed 28 czerwca 2011 roku – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik ministerstwa transportu. Dodaje, że weryfikacja urządzeń, z których na co dzień korzystają strażnicy gminni i miejscy jest wskazana. Tym bardziej, że nawet dziś nie wszędzie tam, gdzie fotoradar chce postawić gmina, jest ku temu potrzeba.

Fotoradary w całym kraju

- W 2012 roku na 30 wniosków samorządów dotyczących nowych lokalizacji fotoradarów, Inspekcja  Transportu Drogowego zaakceptowała jedynie jedną trzecią z nich. Tyle samo wniosków skierowała do poprawki, a pozostałe odrzuciła – mówi Mikołaj Karpiński.

Jak zapewnia resort transportu, zmiana ma więc wyeliminować lokalizacje urządzeń rejestrujących, w których ich użytkowanie ma znamiona wyłącznie komercyjnego wykorzystania.

Nowe przepisy spowodują, że samorządy już wkrótce wystąpią do Głównej Inspekcji Transportu Drogowego z wnioskami o potwierdzenie zasadności lokalizacji starych fotoradarów. Projekt zakłada, że dla urządzeń postawionych przy drogach przed 28 czerwca 2011 roku, wniosek trzeba złożyć do końca marca 2013 roku. Zasadność dla lokalizacji wszystkich fotoradarów ma być potwierdzona przez Inspekcje do 30 czerwca 2013 roku.

Projekt nowego rozporządzenie został skierowany do konsultacji społecznych, które zakończą się 23 stycznia 2013 roku.

Co 40 miesięcy będzie trzeba zweryfikować czy fotoradar w danym miejscu nadal jest potrzebny. To jedna ze zmian, jaką przewiduje projekt nowego rozporządzenia ministra transportu w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące.

W ramach takiej weryfikacji będzie trzeba ponownie przeprowadzić analizę bezpieczeństwa w danym miejscu. Dlatego w lokalizacjach, gdzie bezpieczeństwo się poprawi fotoradary znikną. Nie oznacza to jednak, że nie zostaną one przestawione w inne miejsca, gdzie często dochodzi do wypadków.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zdać maturę 2025?
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo rodzinne
Resort Bodnara chce dać więcej czasu rozwodnikom. Szykuje zmianę w prawie