– od 500 m do 700 m na drogach ekspresowych i autostradach.
Znak ten stosuje się dla każdego kierunku ruchu, w którym stacjonarne urządzenie rejestrujące może dokonywać pomiarów prędkości.
Projekt rozporządzenia wprowadza warunek, iż na odcinku drogi, którego początek wskazuje znak D-51a, powinna obowiązywać stała prędkość dopuszczalna przez całą dobę.
Cel? Wyeliminowanie wątpliwości związanych ze zmianą dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym w ciągu doby.
W projekcie przewiduje się także możliwość poprzedzania początku odcinka drogi objętego automatyczną kontrolą średniej prędkości i oznakowanego znakiem D-51a dodatkowym znakiem D-51a wraz z tabliczką T-1a podającą odległość do początku tego odcinka drogi. Takie rozwiązanie może być stosowane, gdy początek odcinka drogi objętego automatyczną kontrolą średniej prędkości znajduje się w miejscu o ograniczonej widoczności ze względu na geometrię drogi (np. łuk drogi, wzniesienie) albo obiekty znajdujące się w jej bezpośrednim sąsiedztwie. W lewym dolnym rogu pierwszego znaku będzie umieszczona dozwolona prędkość na odcinku objętym kontrolą – w formie miniatury znaku ograniczenia prędkości B-33.
Ze względu na wprowadzenie odrębnego oznakowania dla urządzeń rejestrujących, które kontrolują średnią prędkość jazdy, w projekcie uzupełniono też przepisy o przypadek umieszczenia w przekroju poprzecznym drogi takiego urządzenia oraz jego oznakowania. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury projektowane rozwiązania ze względu na oddziaływanie informacyjne oraz prewencyjne znaków D-51a i D-51b mogą się przyczynić do skuteczniejszego respektowania przez kierowców dopuszczalnej prędkości. W efekcie może to wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.