Nowe znaki do oznaczania pomiarów prędkości

Będzie nowy znak do oznaczenia odcinkowych pomiarów prędkości. Dzisiejsze są niewidoczne.

Aktualizacja: 28.04.2019 20:11 Publikacja: 28.04.2019 19:57

Nowe znaki do oznaczania pomiarów prędkości

Foto: Rzeczpospolita

Znak informujący o pomiarze średniej prędkości na konkretnym odcinku będzie bardziej widoczny. Minister infrastruktury wysłał do Rządowego Centrum Legislacji projekt noweli rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych. Wprowadza w nim nowe znaki drogowe: D-51a „automatyczna kontrola prędkości" i D-51 b „koniec automatycznej kontroli średniej prędkości".

Czytaj także: Nowe znaki drogowe dla fotoradarów

Z kolei znak D-51 (uwaga fotoradar) umieszcza się przed stacjonarnym urządzeniem rejestrującym w odległości:

– od 100 m do 200 m na drogach o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h,

– od 200 m do 500 m na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h, z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad,

– od 500 m do 700 m na drogach ekspresowych i autostradach.

Znak ten stosuje się dla każdego kierunku ruchu, w którym stacjonarne urządzenie rejestrujące może dokonywać pomiarów prędkości.

Projekt rozporządzenia wprowadza warunek, iż na odcinku drogi, którego początek wskazuje znak D-51a, powinna obowiązywać stała prędkość dopuszczalna przez całą dobę.

Cel? Wyeliminowanie wątpliwości związanych ze zmianą dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym w ciągu doby.

W projekcie przewiduje się także możliwość poprzedzania początku odcinka drogi objętego automatyczną kontrolą średniej prędkości i oznakowanego znakiem D-51a dodatkowym znakiem D-51a wraz z tabliczką T-1a podającą odległość do początku tego odcinka drogi. Takie rozwiązanie może być stosowane, gdy początek odcinka drogi objętego automatyczną kontrolą średniej prędkości znajduje się w miejscu o ograniczonej widoczności ze względu na geometrię drogi (np. łuk drogi, wzniesienie) albo obiekty znajdujące się w jej bezpośrednim sąsiedztwie. W lewym dolnym rogu pierwszego znaku będzie umieszczona dozwolona prędkość na odcinku objętym kontrolą – w formie miniatury znaku ograniczenia prędkości B-33.

Ze względu na wprowadzenie odrębnego oznakowania dla urządzeń rejestrujących, które kontrolują średnią prędkość jazdy, w projekcie uzupełniono też przepisy o przypadek umieszczenia w przekroju poprzecznym drogi takiego urządzenia oraz jego oznakowania. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury projektowane rozwiązania ze względu na oddziaływanie informacyjne oraz prewencyjne znaków D-51a i D-51b mogą się przyczynić do skuteczniejszego respektowania przez kierowców dopuszczalnej prędkości. W efekcie może to wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dzisiejsze mało widoczne znaki znikną z dróg w ciągu dwóch lat.

Obecnie w Polsce działa 20 odcinkowych pomiarów średniej prędkości. W ramach zapowiadanego planu rozbudowy sieci fotoradarów Główny Inspektorat Transportu Drogowego zamierza kupić 39 nowych zestawów do wykonywania odcinkowych pomiarów prędkości w nowych lokalizacjach.

Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów