Możliwe jest wystawienie zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne w ramach teleporady. Po pozytywnej weryfikacji zlecenia otrzymasz od lekarza informację o wygenerowanym przez system e-ZWM numerze zlecenia (telefonicznie, email, SMS). Jeśli masz papierowe zlecenie możesz je przekazać do dowolnie wybranego oddziału wojewódzkiego NFZ drogą elektroniczną (np. skan/email/fax). Po pozytywnym zweryfikowaniu zlecenia otrzymasz informację o wygenerowanym przez system e-ZWM numerze zlecenia (np. telefonicznie lub poprzez e-mail). Zlecenie możesz zrealizować w sklepie medycznym lub aptece (z podpisaną umową z NFZ), po podaniu numeru zlecenia i numeru PESEL. Podpisujesz jedynie dokument potwierdzenia odbioru wyrobu medycznego.
12. Czy hospicjum domowe nadal będzie funkcjonować? Czy pielęgniarka przyjdzie do mojego ciężko chorego taty?
NFZ zaleca ograniczanie kontaktów osobistych z pacjentami i realizację porad lekarza, psychologa, a także pielęgniarki w ramach opieki długoterminowej oraz opieki paliatywnej i hospicyjnej z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub innych systemów łączności (teleporada). Jest to możliwe, o ile czasowe zaniechanie świadczeń wykonywanych osobiście w domu pacjenta nie zagraża pogorszeniem stanu jego zdrowia. Zatem jeśli lekarz lub pielęgniarka podczas rozmowy telefonicznej uzna, że osobista wizyta u pacjenta jest konieczna, przyjdzie do jego domu, z zastosowaniem odpowiednich środków ochrony.
13. Jestem daleko od placówki mojego lekarza rodzinnego (POZ). Źle się czuję. Co mogę zrobić?
Jeśli jesteś ubezpieczony i przebywasz poza miejscem zamieszkania w stanie nagłym możesz skorzystać ze świadczeń zdrowotnych (także teleporad) w innej placówce medycyny rodzinnej, która ma zawartą umowę z NFZ. NFZ finansuje świadczenia dla osób spoza listy świadczeniobiorców. Jeśli natomiast planujesz dłuższy pobyt w tym miejscu możesz zmienić lekarza POZ (zmiana dwa razy w roku jest bezpłatna, kolejna kosztuje 80 zł). Będziesz wtedy mógł korzystać z pomocy lekarza na miejscu nie tylko w stanach nagłych.
14. Jestem niepełnosprawny, mam trudności z poruszeniem się. Czy lekarz przyjedzie do mnie na wizytę domową jak zachoruję?
Zaleca się możliwie jak najbardziej ograniczyć osobiste kontakty lekarza z pacjentami. W pierwszej kolejności należy maksymalnie wykorzystać możliwości udzielenia porady lekarskiej na odległość – teleporada, wideorozmowa. Zadzwoń do placówki medycznej, w której się leczysz. Otrzymasz informację o możliwych rozwiązaniach. Jeśli nie uda Ci się w ten sposób pomóc, po rozpatrzeniu Twojego indywidualnej przypadku, w szczególności, czy sytuacja kliniczna grozi pogorszeniem Twojego stanu zdrowia, lekarz wykona wizytę domową.
15. Jestem ubezpieczony w innym kraju, posiadam kartę EKUZ. Czy mogę na jej podstawie skorzystać z teleporady?
Teleporady są finansowane przez NFZ, a więc możesz skorzystać z teleporady na podstawie karty EKUZ. Musisz jednak wziąć pod uwagę, że na podstawie EKUZ przysługują świadczenia zdrowotne, które są niezbędne z przyczyn medycznych, z uwzględnieniem charakteru tych świadczeń i czasu pobytu w Polsce osoby, która posiada kartę. Świadczeniem niezbędnym jest zaś każde świadczenie, co do którego lekarz zadecyduje, że zachodzi konieczność jego udzielenia z uwagi na stan zdrowia pacjenta. Zatem o tym czy udzielona zostanie Ci pomoc w postaci teleporady, decyduje lekarz.
16. Moje dziecko za kilka dni powinno mieć szczepienie. Czy w obecnej sytuacji możliwe będzie jego wykonanie?
Minister Zdrowia oraz Główny Inspektorat Sanitarny rekomendują odroczenie obowiązkowych szczepień do 18 kwietnia 2020 r. Od tych rekomendacji mogą pojawić się wyjątki. Do szczepienia może dojść w przypadku występowania uzasadnionych przesłanek medycznych, ale wyłącznie po konsultacji z lekarzem, który jest zobowiązany podjąć ostateczną decyzję. W przypadku wątpliwości porozmawiaj z lekarzem opiekującym się Twoim dzieckiem.
17. Mam skierowanie do specjalisty, czy mogę uzyskać na jego podstawie teleporadę?
Z wizyty na odległość (teleporady) mogą skorzystać pacjenci kontynuujący opiekę w konkretnej poradni specjalistycznej, zgodnie z ustalonym planem leczenia i stanem klinicznym. Z takiej porady nie może skorzystać pacjent, który zgłasza się do danej poradni po raz pierwszy lub jego stan zdrowia wymaga osobistej wizyty w poradni. O tym, czy dany pacjent może skorzystać z teleporady decyduje lekarz. Może on uznać, że chce osobiście zbadać pacjenta, np. ze względu na konieczność przeprowadzenia badania fizykalnego, od którego zależeć będą dalsze decyzje diagnostyczno-terapeutyczne. Jeśli więc będziesz korzystać z danej opieki specjalistycznej po raz pierwszy, skontaktuj się telefonicznie z wybraną poradnią i opisz swoją sytuację.
18. Czy program lekowy, z którego korzystam może być w obecnej sytuacji zawieszony?
Program lekowy będzie kontynuowany. Minister Zdrowia wydał stosowne rekomendacje w tym zakresie. Gdy podawanie leku, który przyjmujesz, nie wymaga bezpośredniej obecności lekarza możesz otrzymać taką ilość leku, która zabezpieczy twoją terapię na maksymalnie długi okres, bez konieczności niezbędnej wizyty (do 6 miesięcy). Jeśli twój stan zdrowia jest stabilny, w celu kontynuacji terapii, lek może być dostarczony przez szpital bezpośrednio do twojego domu lub wydany z apteki szpitalnej. Jeśli zaś placówka, w której byłeś leczony, przekształci się w szpital chorób zakaźnych, rekomenduje się doraźne przejęcie pacjentów przez inną placówkę realizującą dany program lekowy, szczególnie jeśli jest konieczne niezwłoczne podanie leku. W celu ustalenia sposobu kontynuowania programu lekowego skontaktuj się telefonicznie ze swoim lekarzem. Konsultacja lekarska może odbyć się za pośrednictwem narzędzi teleinformatycznych (teleporady).
Więcej informacji na stronie NFZ
19. Co mam zrobić, jeśli mam wskazania do podania immunoglobuliny anty-D, ale odmówiono mi jej podania?
Podanie immunoglobuliny anty-D następuje na zlecenie lekarza. W dobie istniejącego ryzyka, jeżeli lekarz uzna to za konieczne, powinien wydać kobiecie pisemne zlecenie dla położnej na podanie immunoglobuliny, która powinna to wykonać. Jeśli spotkasz się z odmową pielęgniarki poinformuj o tym kierownika przychodni i poproś o wyjaśnienie sprawy i wskazanie innej osoby, która udzieli ci tego świadczenia.
20. Potrzebuję z przychodni mojej dokumentacji medycznej. Ile czasu będę musiał czekać na jej udostępnienie?
Z powodu zagrożenia epidemicznego prawa pacjenta mogą być ograniczone, ale nie zupełnie wyłączone. Może być więc wydłużony czas realizacji wniosków o udostępnienie dokumentacji, ale uzyskanie jej powinno być możliwe. Informacja o zasadach udostępniania dokumentacji w czasie epidemii powinna być umieszczona na stronie internetowej podmiotu i w formie ogłoszenia w miejscu ogólnodostępnym. Jeśli dokumentacja medyczna jest Ci pilnie potrzebna w celu kontynuacji leczenia, zasygnalizuj to w złożonym wniosku.
Czytaj też: Kto zapłaci za sporządzenie dokumentacji medycznej
21. Nie mogę osobiście przyjść do przychodni. Jak mam złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej? Jak ją odebrać?
Przepisy prawa nie wymagają od wniosku o udostępnienie dokumentacji medycznej szczególnej formy – może mieć dowolną formę i być wniesiony dowolną drogą, w tym ustną i być złożony osobiście w przychodni. Po odbiór dokumentacji medycznej pacjent także może zgłosić się osobiście lub upoważnić do tego inną osobę. Dokumentacja może być przesłana także pocztą lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (np. mailem). W obecnej sytuacji uzasadnione jest ograniczenie osobistych wizyt w placówkach medycznych – placówka może na ten czas wyłączyć możliwość składania wniosków osobiście oraz odbioru udostępnionej dokumentacji w tenże sposób. Należy jednak zapewnić pacjentom inne formy realizacji przedmiotowego prawa pacjenta – składanie wniosków pocztą, elektronicznie, a także ustnie, za pośrednictwem telefonu. Udostępnienie dokumentacji medycznej w takiej sytuacji powinno uwzględniać wysyłkę pocztą lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Jeśli masz problem ze złożeniem wniosku lub odmówiono Ci dostępu do Twojej dokumentacji medycznej skontaktuj się z Rzecznikiem Praw Pacjenta pod nr tel. 800 190 590.
22. Czy pielęgniarka i położna POZ może udzielać teleporady?
Tak. Pielęgniarka i położna podstawowej opieki zdrowotnej mogą udzielać teleporad. Obecnie zaleca się właśnie tę formę kontaktu. Jeśli chcesz skorzystać z teleporady pielęgniarki lub położnej, czyli świadczenia udzielanego na odległość za pośrednictwem telefonu, skontaktuj się z przychodnią, w której świadczeń udziela Twoja pielęgniarka lub położna. Rejestracja przychodni poinformuje Cię jak możesz uzyskać pomoc.
23. Gdzie trafi pacjent z podejrzeniem lub potwierdzonym COVID-19, który cierpi na chorobę psychiatryczną i jego stan się pogorszył?
Na terenie kraju zostaną wyznaczone szpitale do udzielania pomocy osobom podlegającym kwarantannie, które z powodu nagłego pogorszenia stanu zdrowia psychicznego wymagają bezwzględnej hospitalizacji. Po więcej informacji zadzwoń na Telefoniczną Informację Pacjenta pod nr 800 190 590.
Czytaj też: Szpitale psychiatryczne nie są gotowe na pandemię
24. Co mam zrobić, jeśli boli mnie ząb, a mój dentysta zamknął gabinet i nie przyjmuje pacjentów?
NFZ zaleca ograniczenie do niezbędnego minimum lub czasowe zawieszenie udzielania świadczeń wykonywanych planowo lub zgodnie z przyjętym planem postępowania leczniczego. Dotyczy to między innymi leczenia stomatologicznego. Przypadki pilne powinny być jednak konsultowane z lekarzem dentystą. Zaliczymy do nich w szczególności:
- zmiany nowotworowe, potencjalnie nowotworowe, martwicze zapalenie dziąseł, trepanację komory zęba, nacięcie ropnia okołowierzchołkowego lub przyzębnego, ekstrakcję zęba z bólem lub będącego przyczyną ropnia, zaopatrzenie pacjentów pourazowych;
- usunięcie torbieli,
- zaopatrzenie w doraźną pomoc z zakresu stomatologii zachowawczej (utracone wypełnienie z ostrymi brzegami korony zęba, utracony opatrunek), endodoncji (utracony opatrunek i zakończenie leczenia) protetyki (uszkodzenia protez stałych i ruchomych) oraz ortodoncji (utrata zamka ortodontycznego, uszkodzenie ligatury, uszkodzenie łuku lub utrata retencji).
Listę otwartych gabinetów stomatologicznych możesz znaleźć na stronie internetowej oddziału NFZ w swoim województwie lub uzyskać adres i telefon czynnego gabinetu dzwoniąc pod nr 800 190 590 na Telefoniczną Informację Pacjenta.
Czytaj też: Dentobusy dla zakażonych z bólem zęba