Rejsy żeglarskie i szkolenia na jachcie będą bezpieczniejsze, ale i droższe

Wyśrubowane wymagania mają poprawić bezpieczeństwo pasażerów na morzu

Publikacja: 25.01.2012 07:00

Obowiązująca od dziś ustawa o bezpieczeństwie morskim nakłada nowe obowiązki przede wszystkim na posiadaczy jachtów, którzy wynajmują je albo organizują odpłatnie rejsy żeglarskie.

Eksperci zwracają uwagę na długą listę obowiązkowego wyposażenia jednostek komercyjnych m.in. w środki ratunkowe i sygnalizacyjne, nawigacyjne, urządzenia radiowe czy przeciwpożarowe.

Wiąże się to z wysokimi kosztami zakupu takiego sprzętu. To znaczy, że podrożeć mogą np. szkolenia na poszczególne stopnie żeglarskie czy same rejsy – mówi Stefan Heinrich z Polskiego Związku Żeglarskiego. Jachty szkoleniowe, nawet takie, na których prowadzi się zajęcia przy samym brzegu, zostały bowiem potraktowane jak komercyjne i muszą mieć odpowiednie wyposażenie.

Właściciele firm organizujących rekreację pod żaglami zwracają też uwagę na fakt, że polskie wymagania w zakresie wyposażenia należą do najostrzejszych na świecie i nie zawsze są sensowne. Tak np. na łodzi typu DZ powinno się znajdować sześć kół ratunkowych (niezależnie od wyposażenia załogi w kamizelki ratunkowe).

Ustawa wprowadza też wymóg rejestracji pasażerów, co zwiększyć ma skuteczność szybkiej pomocy w razie zagrożenia.

Prowadzący takie jednostki będą też musieli się doszkolić w zakresie technik ratunkowych, ale stosowne świadectwa będą wymagane dopiero od 25 kwietnia 2013 r.

Także dzisiaj wchodzą w życie dwa rozporządzenia do ustawy. Pierwsze w sprawie kategorii statków zwolnionych z wymogu wyposażenia w urządzenia Systemu Automatycznej Identyfikacji (AIS). Uwalnia z tego kosztownego obowiązku małe statki pasażerskie (do 15 m długości) odbywające podróże wyłącznie w żegludze krajowej i niektóre inne niewielkie jednostki.

Drugie rozporządzenie podaje wymagania dla podmiotów prowadzących przeglądy techniczne jachtów o długości do 15 m. Taki podmiot ma mieć m.in. doświadczenie i praktykę w zatwierdzaniu dokumentacji technicznej i nadzorze nad budową jachtów morskich.

podstawa prawna 1: ustawa z 18 sierpnia 2011 r. DzU nr 228, poz. 1368

podstawa prawna 2: rozporządzenie z 29 listopada 2011 r. DzU nr 268, poz. 1590

podstawa prawna 3: rozporządzenie z 17 stycznia 2012 r. DzU z 20 stycznia 2012 r., poz. 79

Obowiązująca od dziś ustawa o bezpieczeństwie morskim nakłada nowe obowiązki przede wszystkim na posiadaczy jachtów, którzy wynajmują je albo organizują odpłatnie rejsy żeglarskie.

Eksperci zwracają uwagę na długą listę obowiązkowego wyposażenia jednostek komercyjnych m.in. w środki ratunkowe i sygnalizacyjne, nawigacyjne, urządzenia radiowe czy przeciwpożarowe.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem