Reklama

Pacjent ma prawo do dwóch diagnoz

Chory, który nie zgadza się z zaleceniami lekarza, może się domagać, aby zasięgnął on opinii innego specjalisty lub zwołał konsylium

Publikacja: 02.06.2012 07:57

Zapisywanie się pacjentów do kilku kolejek to jednak niejedyna przyczyna niekończącego się ogonka

Zapisywanie się pacjentów do kilku kolejek to jednak niejedyna przyczyna niekończącego się ogonka

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz Rafał Guz

Pacjent, który ma wątpliwości, czy lekarz postawił mu właściwą diagnozę i zalecił dalsze leczenie, ma prawo do jej weryfikacji. Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta (DzU z 2009 r. nr 52, poz. 417 ze zm.) chory ma bowiem prawo żądać, aby medyk zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium.

Może również żądać, aby pielęgniarka lub położna zasięgnęła opinii innej pielęgniarki czy położnej.

Takie samo prawo daje choremu art. 37 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 136, poz. 857 ze zm.). Wskazuje on, że w razie wątpliwości diagnostycznych lub terapeutycznych lekarz z własnej inicjatywy bądź na wniosek pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego powinien zasięgnąć opinii właściwego lekarza specjalisty lub zorganizować konsylium lekarskie.

Medyk zwoła konsylium, jeśli uzna, że jest to uzasadnione z punktu widzenia wiedzy medycznej. Kodeks etyki lekarskiej w art. 54 przewiduje, że w razie wątpliwości diagnostycznych lub terapeutycznych lekarz powinien w miarę możliwości zapewnić choremu konsultację innego lekarza.

Jednocześnie lekarz może również odmówić zwołania konsylium lub zasięgnięcia opinii innego lekarza, jeżeli uzna, że żądanie pacjenta jest bezpodstawne. Oznacza to, że nie musi zwoływać konsylium, jeżeli zgodnie z jego najlepszą wiedzą diagnoza, którą postawił, i zaproponowane postępowanie terapeutyczne są prawidłowe. Przy okazji powinien dopełnić także obowiązku szczegółowego poinformowania chorego o innych metodach leczenia.

Reklama
Reklama

Analogicznie także pielęgniarka (położna) może odmówić zasięgnięcia opinii innej pielęgniarki (położnej).

Zarówno żądanie pacjenta, jak i odmowę należy odnotować w dokumentacji medycznej, do której pacjent ma dostęp.

Opinia konsultanta ma charakter doradczy, gdyż i tak za całość odpowiada ten, kto prowadzi leczenie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że obowiązek konsultacji może powstać na każdym etapie leczenia, czyli od postawienia diagnozy, ustalenia leczenia farmakologicznego przez wybór rodzaju zabiegu aż do metod rehabilitacji pacjenta.

Pacjenci powinni pamiętać także, że dla lekarza prowadzącego zasięganie opinii innego specjalisty ma charakter wyjątkowy i zawsze musi być uzasadnione.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama