Pacjent ma prawo do dwóch diagnoz

Chory, który nie zgadza się z zaleceniami lekarza, może się domagać, aby zasięgnął on opinii innego specjalisty lub zwołał konsylium

Publikacja: 02.06.2012 07:57

Zapisywanie się pacjentów do kilku kolejek to jednak niejedyna przyczyna niekończącego się ogonka

Zapisywanie się pacjentów do kilku kolejek to jednak niejedyna przyczyna niekończącego się ogonka

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz Rafał Guz

Pacjent, który ma wątpliwości, czy lekarz postawił mu właściwą diagnozę i zalecił dalsze leczenie, ma prawo do jej weryfikacji. Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta (DzU z 2009 r. nr 52, poz. 417 ze zm.) chory ma bowiem prawo żądać, aby medyk zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium.

Może również żądać, aby pielęgniarka lub położna zasięgnęła opinii innej pielęgniarki czy położnej.

Takie samo prawo daje choremu art. 37 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 136, poz. 857 ze zm.). Wskazuje on, że w razie wątpliwości diagnostycznych lub terapeutycznych lekarz z własnej inicjatywy bądź na wniosek pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego powinien zasięgnąć opinii właściwego lekarza specjalisty lub zorganizować konsylium lekarskie.

Medyk zwoła konsylium, jeśli uzna, że jest to uzasadnione z punktu widzenia wiedzy medycznej. Kodeks etyki lekarskiej w art. 54 przewiduje, że w razie wątpliwości diagnostycznych lub terapeutycznych lekarz powinien w miarę możliwości zapewnić choremu konsultację innego lekarza.

Jednocześnie lekarz może również odmówić zwołania konsylium lub zasięgnięcia opinii innego lekarza, jeżeli uzna, że żądanie pacjenta jest bezpodstawne. Oznacza to, że nie musi zwoływać konsylium, jeżeli zgodnie z jego najlepszą wiedzą diagnoza, którą postawił, i zaproponowane postępowanie terapeutyczne są prawidłowe. Przy okazji powinien dopełnić także obowiązku szczegółowego poinformowania chorego o innych metodach leczenia.

Analogicznie także pielęgniarka (położna) może odmówić zasięgnięcia opinii innej pielęgniarki (położnej).

Zarówno żądanie pacjenta, jak i odmowę należy odnotować w dokumentacji medycznej, do której pacjent ma dostęp.

Opinia konsultanta ma charakter doradczy, gdyż i tak za całość odpowiada ten, kto prowadzi leczenie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że obowiązek konsultacji może powstać na każdym etapie leczenia, czyli od postawienia diagnozy, ustalenia leczenia farmakologicznego przez wybór rodzaju zabiegu aż do metod rehabilitacji pacjenta.

Pacjenci powinni pamiętać także, że dla lekarza prowadzącego zasięganie opinii innego specjalisty ma charakter wyjątkowy i zawsze musi być uzasadnione.

Pacjent, który ma wątpliwości, czy lekarz postawił mu właściwą diagnozę i zalecił dalsze leczenie, ma prawo do jej weryfikacji. Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta (DzU z 2009 r. nr 52, poz. 417 ze zm.) chory ma bowiem prawo żądać, aby medyk zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium.

Może również żądać, aby pielęgniarka lub położna zasięgnęła opinii innej pielęgniarki czy położnej.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów