Po śmierci małych dzieci i serii nieszczęść jakie były udziałem m.in. pogotowia ratunkowego Krystyna Barbara Kozlowska Rzecznik Praw Pacjenta opracował instrukcje dla chorych o tym, jak mają wyzwać pogotowie ratunkowe.
Pacjent może skorzystać z pomocy zespołu karetki zawsze w nagłych sytuacjach zagrażających jego życiu. Tak stanowi art. 7 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. To czy rzeczywiście jednak jego życie jest zagrożone ocenia dyspozytor odbierający telefon.
Stan nagłego zagrożenia zdrowotnego to stan polegający na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pogorszeniu się zdrowia. Sytuacja ta może także prowadzić do śmierci. Wówczas wymaga ona podjęcia jak najszybszych medycznych czynności ratunkowych i leczenia.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym do zadań dyspozytorów medycznych należy przyjmowanie powiadomień o zdarzeniach i ustalanie priorytetów. Muszą oni także niezwłocznie zadysponować zespołami ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia. Dyspozytor decyduje czy zgłoszony przypadek wymaga przyjazdu zespołu.
Po pierwsze może wysłać zespół specjalistyczny, w skład którego wchodzą co najmniej trzy osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, w tym lekarz oraz pielęgniarka lub ratownik medyczny.