Rzecznik chce wyjaśnić, czy w szpitalu dochodzi do bezprawnych, zorganizowanych działań lub zaniechań mających na celu pozbawienie pacjentów prawa do świadczeń zdrowotnych, które powinny być udzielane natychmiast ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia bądź ograniczenie im tego prawa.
Niezależnie od tego Rzecznik prowadzi czynności wyjaśniające w sprawie dwóch ostatnich zdarzeń, do których doszło we wrocławskiej klinice w ciągu jednego tygodnia. Najpierw szpital odmówił przyjęcia pacjentki przewożonej karetką z jednej z przychodni, potem odmówił przyjęcia 8–letniego chłopca, który doznał ciężkich obrażeń w wypadku na drodze.
Rzecznik zwraca się z prośbą do pacjentów, ich rodzin o przekazywanie informacji o podobnych sytuacjach tj. odmowie udzielenia świadczenia zdrowotnego w nagłych przypadkach w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym we Wrocławiu. Wszystkie możliwości skontaktowania się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta dostępne są na jego stronie internetowej.
Zgodnie z art. 59 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta przez praktykę naruszającą zbiorowe prawa pacjentów rozumie się:
1) bezprawne zorganizowane działania lub zaniechania podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych, 2) stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu zorganizowanie wbrew przepisom o rozwiązywaniu sporów zbiorowych akcji protestacyjnej lub strajku przez organizatora strajku - mające na celu pozbawienie pacjentów praw lub ograniczenie tych praw, w szczególności podejmowane celem osiągnięcia korzyści majątkowej.