Reklama

Poznaliśmy zwycięzców I edycji konkursu „Znak Towarowy Roku 2023”

Urząd Patentowy zorganizował I edycję konkursu na znak towarowy roku, mającego na celu wyróżnienie najciekawszych i najbardziej innowacyjnych znaków towarowych zgłoszonych do ochrony w Urzędzie Patentowym RP w 2023 r. Do finału trafiły projekty wybrane spośród ponad 12 tysięcy zgłoszeń.

Publikacja: 09.12.2024 17:16

Poznaliśmy zwycięzców I edycji konkursu „Znak Towarowy Roku 2023”

Foto: Adobe Stock

Był to pierwszy tego rodzaju konkurs w Polsce, w którym zarówno profesjonalne jury, jak i publiczność wybierały najbardziej unikatowe znaki towarowe. Oprócz docenienia twórców i projektantów zależało nam na promowaniu ochrony własności intelektualnej, kształtowaniu dobrych wzorców oraz zachęcaniu innych do rejestracji swoich znaków towarowych.

Kto oceniał konkursowe znaki towarowe

Zwycięzców wybrało interdyscyplinarne jury w składzie:

• Edyta Demby - Siwek, Prezes Urzędu Patentowego RP

• dr hab. Mirosław Bańko, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, członek Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, leksykograf i redaktor naczelny słowników języka polskiego,

• prof. Błażej Ostoja Lniski, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie,

Reklama
Reklama

• dr hab. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

W pierwszej edycji wybrano 40 znaków, które walczyły o przejście do finału w 4 kategoriach: słowny znak towarowy, graficzny znak towarowy, słowno-graficzny znak towarowy i niekonwencjonalny znak towarowy.

Czytaj więcej

Radiowy czujnik serca dał mu zwycięstwo. Oto „Młody wynalazca 2024”

Nagrody główne w kategorii:

1. Słowny znak towarowy

Chaty na manowcach 

Znak zgłoszony przez Małgorzatę Gorzenik.

Reklama
Reklama

Uzasadnienie: wyraziste i estetyczne logo. Prosta, ale intrygująca nazwa, eksponująca walory turystyczne i potencjał regionu. W miejscu zwykle zajmowanym przez imię własne zaskakuje rzeczownikiem pospolitym, który nie kojarzy się z gościnnością, lecz z przygodą. Zapis i brzmienie wyrazów przyciąga uwagę, pobudza wyobraźnię i wzbudza ciekawość.

2. Graficzny znak towarowy

Foto: rp.pl/Weronika Porębska

Znak zgłoszony przez Jakuba Sysło.

Uzasadnienie: w klarowny sposób nawiązuje do charakteru prowadzonej działalności. Kolorystyczny minimalizm zapewnia mu wyrazistość, a zestawienie filiżanki i wiecznego pióra uwzględnia specyfikę branży i preferencje docelowych odbiorców. Symbolika i styl znaku ułatwia wprowadzenie konsumenta w świat marki i buduje pierwsze wrażenie i zaufanie do niej.

3. Słowno-graficzny znak towarowy

Foto: rp.pl/Weronika Porębska

Znak zgłoszony przez Dawida Łącza DLB.

Reklama
Reklama

Uzasadnienie: znak jest stylizowanym zapisem trzech pierwszych liter nazwy firmy. Równocześnie naśladuje sylwetkę roweru i w ten sposób nawiązuje do obszaru jej działalności. Czytelny, ale nie natrętny, wyrazisty pod względem graficznym. Dobrze zharmonizowano element graficzny i słowny. Wizualnie znak przyciąga uwagę, pozytywnie wpływa na emocje i skojarzenia z marką. Stwarza to podstawy sukcesu i zaufania do marki na długie lata.

4. Niekonwencjonalny znak towarowy

Multimedialny znak IP matters

Zgłoszony przez Lewandowski Gradek Lewandowska Spółka Partnerska Radców Prawnych.

Uzasadnienie: film multimedialny IP matters wyróżnia się na tle pozostałych znaków w tej kategorii. Zbudowany na silnej tożsamości, z użyciem dźwięku oraz charakterystycznego dla marki graficzno-słownego minimalizmu wyrażonego w 4 kolorach: białym, czerwonym, czarnym i odcieniach szarości. 5-sekundowe wideo ma tę przewagę nad innymi znakami, że nie tylko oddziałuje na różne zmysły odbiorców, ale w punkt akcentuje obszar w jakim specjalizuje się marka. Znak multimedialny ukazuje profesjonalizm marki, wyróżnia ją na konkurencyjnym rynku i jest istotnym elementem jej strategii brandingowej.

Nagroda internautów

Dodatkowo, użytkownicy internetu zdecydowali, że znak słowno-graficzny „Hauki”, zgłoszony przez Hauki sp. z o.o., wygrał plebiscyt publiczności.

Reklama
Reklama

Foto: rp.pl/Weronika Porębska

Uzasadnienie: wyraziste logo w kreatywny sposób zdaje się nawiązać do szczególnego grona docelowych odbiorców. Słowny element znaku tworzy wyraz dźwiękonaśladowczy złożony z imitacji dźwięków wydawanych przez czworonogi oraz końcówki –ki, nawiązującej do nazwy pod którą występują. Zabieg wykorzystania onomatopei w tym przypadku jest bardzo trafiony. Grafika jest wyrazista i kojarzy się z dobrymi emocjami naszych pupili. W głosowaniu, publiczność oddała 5573 głosy na ten znak.

Gala rozdania nagród

Urząd Patentowy 6 grudnia br. zorganizował galę, podczas której ogłoszono zwycięzców konkursu. „Bardzo cieszę się z tej inicjatywy i gratuluję laureatom. Mam nadzieję, że promocyjny charakter konkursu zachęci kolejnych przedsiębiorców do rejestracji swoich znaków towarowych. Znaki te są sercem każdej marki, decydują o jej rozpoznawalności i wyjątkowości na rynku. Dobry znak towarowy to klucz do sukcesu – przyciąga klientów i buduje ich lojalność, zarówno w kraju, jak i za granicą” – powiedziała prezes Edyta Demby-Siwek.

Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama