Każdy uczeń, który ze względu na dysgrafię czy dysleksję chce mieć zorganizowaną dodatkową pomoc w szkole, a także dostosowany do swoich potrzeb sprawdzian, egzamin gimnazjalny oraz dojrzałości, musi posiadać opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Dotychczas po taką opinię trzeba się było wybrać co najmniej dwa razy: przed  sprawdzianem i egzaminem gimnazjalnym. Od 1 września  2011 r. będzie mogła być ona wydana tylko uczniowi szkoły podstawowej, ale nie wcześniej niż po ukończeniu przez niego trzeciej klasy. Tak wynika z nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie m.in. przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU nr 83, poz. 562 ze zm.). Opinia uzyskana w szkole podstawowej będzie zatem ważna przez cały okres kształcenia, czyli także w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej.

W uzasadnionych przypadkach przepisy jednak dopuszczają wydanie opinii uczniowi gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. Każdy, kto nie zdążył do 31 sierpnia zdobyć takiej opinii dla dziecka, które ukończyło już szkołę podstawową, będzie się jednak musiał przygotować na dłuższą i trudniejszą procedurę. Uzasadniony wniosek o wydanie opinii będzie trzeba złożyć do dyrektora szkoły. Rodzic powinien w nim wyjaśnić, dlaczego dopiero teraz go składa i na jakiej podstawie sądzi, że jego dziecko jest dyslektykiem. Dyrektor, po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej, skieruje wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Według MEN ten tryb powinien być stosowany w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy dziecko szkołę podstawową kończyło za granicą lub z przyczyn środowiskowych nie zostało zdiagnozowane wcześniej.

Opinie wydane do 31 sierpnia będą ważne przez cały okres edukacji. Wnioski o wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się złożone do końca sierpnia, także dotyczące uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, będą rozpatrywane według dotychczasowych przepisów.