Kiedy rolnik może skorzystać z ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym

Hodowca, który ponosi wydatki na przebudowę i unowocześnienie budynków czy urządzeń wykorzystywanych do produkcji roślinnej i zwierzęcej, ma prawo skorzystać z ulgi inwestycyjnej i obniżyć swój podatek rolny do zapłaty.

Aktualizacja: 02.02.2015 07:40 Publikacja: 02.02.2015 05:20

Kiedy rolnik może skorzystać z ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym

Foto: Fotorzepa/Jakub Dobrzyński

Jestem rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne. W 2014 r. poniosłem wydatki na modernizację obory znajdującej się na terenie mojego gospodarstwa rolnego. Inwestycja została zakończona 22 grudnia 2014 r., a jej koszt  to 48 000 zł (udokumentowany rachunkami i fakturami). Inwestycja zostanie w całości sfinansowana z moich środków. Nie jestem płatnikiem VAT (mam status rolnika ryczałtowego) ani podatku dochodowego od osób fizycznych, tylko podatku rolnego. Słyszałem, że mogę pomniejszyć podatek rolny o wartość inwestycji. Czy to prawda i czy muszę złożyć jakiś wniosek do wójta? – pyta czytelnik.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na:

1) budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,

2) zakup i zainstalowanie:

a) deszczowni,

b) urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę,

c) urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód)

– jeżeli wydatki te nie zostały sfinansowane w całości lub w części z udziałem środków publicznych.

Ulga inwestycyjna w podatku rolnym przysługuje m.in. z tytułu budowy lub modernizacji budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich (wyrok NSA z 5 listopada 1991 r., III SA 842/91; wyrok NSA z 2 października 1997 r., I SA/Po 369/97). Nie ma przy tym znaczenia, czy cały budynek inwentarski, czy tylko jego część przeznaczona jest na do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich. W wyroku z 24 marca 1995 r. (SA/Wr 1978/94) NSA stwierdził, że ulga inwestycyjna z tytułu budowy lub modernizacji budynków inwentarskich nie przysługuje tylko z tego względu, że znaczna część zmodernizowanego budynku przeznaczona jest na inne cele związane z gospodarstwem rolnym.

Uwaga! Wydatki poniesione na zakup i zainstalowanie urządzeń (np. do schładzania mleka) są podstawą do przyznania ulgi inwestycyjnej z tytułu modernizacji budynku, jeśli urządzenia te zainstalowane są na stałe w budynku inwentarskim, tzn. stanowią substancję budynku, a nie jego wyposażenie (pismo Ministerstwa Finansów z 28 kwietnia 2003 r., LK-421/LP/03/AP; wyrok NSA z 14 października 1998 r., III SA 1565/97).

Wsparcie ze środków publicznych

Od 1 stycznia 2009 r. fakt sfinansowania inwestycji w całości lub w części z udziałem środków publicznych (np. współfinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich bądź ze środków ARiMR) wyklucza możliwość skorzystania z ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym (wyrok WSA w Bydgoszczy z 8 września 2009 r., I SA/Bd 451/09). Podatnik powinien więc przeanalizować, czy bardziej opłacalne dla niego jest skorzystanie z ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym czy ubieganie się o refundacje wydatków ze środków publicznych.

Do odliczenia 1/4 poniesionych nakładów

Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja, 25 proc. udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych (art. 13 ust. 2 ustawy o podatku rolnym).

Przykład nr 1

Z przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego wynika, że koszt inwestycji zrealizowanej przez czytelnika to 48 000 zł (udokumentowany rachunkami i fakturami). Zatem kwota ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym przysługującej czytelnikowi to 12 000 zł (48 000 zł x 25 proc.).

Jak stwierdził WSA w Lublinie w wyroku z 6 lipca 2007 r. (I SA/Lu 323/07), ulga inwestycyjna może być zastosowana tylko do należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja. Aby można było skorzystać z ulgi, inwestycja musi być zrealizowana na terenie gminy, w której są położone grunty rolne.

Przykład nr 2

Jeżeli podatnik (nasz czytelnik) posiadałby grunty rolne np. na terenie dwóch gmin (gmina A i gmina B), a zmodernizowany budynek inwentarski znajdował się na terminie jednej gminy (np. gminy A), to ulga inwestycyjna przysługiwałby tylko w odniesieniu do podatku rolnego płaconego od gruntów znajdujących się w gminie A, na terenie której ponoszone były nakłady inwestycyjne. W stosunku do podatku rolnego należnego od gruntów położonych na terenie gminy B ulga inwestycyjna by nie przysługiwała.

Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji (pismo Ministerstwa Finansów z 28 kwietnia 2003 r., LK-421/LP/03/AP). W przypadku czytelnika może być przyznana po 22 grudnia 2014 r.

Tylko na wniosek

Ulga inwestycyjna nie przysługuje z mocy prawa, lecz wymaga postępowania, które kończy się wydaniem decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej, w której określa się kwotę przyznanej ulgi od należnego podatku rolnego (wyrok WSA we Wrocławiu z 4 sierpnia 2010 r., III SA/Wr 249/2010). Decyzję w tym zakresie podejmuje wójt (burmistrz/prezydent miasta).

Jak wyjaśnił WSA w Poznaniu w wyroku z 3 grudnia 2010 r. (I SA/Po 675/10), „(...) procedurę przyznania ulgi inwestycyjnej uruchamia wniosek zainteresowanego złożony najwcześniej po zakończeniu realizacji inwestycji. Jednocześnie ustawodawca nie określił ostatecznego terminu, w którym taki wniosek powinien zostać złożony. Z uwagi na to, że z wnioskiem można wystąpić dopiero po zakończeniu realizacji inwestycji, termin złożenia wniosku nie zawsze będzie się pokrywać z terminem dokonywania wydatków inwestycyjnych (tak jak w omawianej sprawie). Tym samym ulga nie mogła być realizowana przez skarżącego w trakcie ponoszenia wydatków, tj. w toku realizacji inwestycji (...)".

Do wniosku o przyznanie ulgi należy dołączyć zestawienie poniesionych wydatków inwestycyjnych wraz z rachunkami lub ich uwierzytelnionymi odpisami, stwierdzającymi wysokość tych wydatków (art. 13d ust. 2 ustawy o podatku rolnym).

Przy obliczaniu ulgi inwestycyjnej rolnik indywidualny nie może zaliczyć do wydatków inwestycyjnych wkładu pracy własnej (wyrok NSA z 25 stycznia 1996 r., SA/Bk 553/95; wyrok NSA z25 stycznia 1996 r., SA/Bk 554/95).

Zwolnienia i ulgi podatkowe udzielone na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek (art. 13d ust. 3 ustawy o podatku rolnym).

Przykład nr 3

Załóżmy, że czytelnik złożył wniosek do wójta o ulgę inwestycyjną jeszcze w 2014 r. (np. 30 grudnia 2014 r.). Jeżeli organ podatkowy (wójt) przyzna ulgę inwestycyjną w podatku rolnym, to będzie ona miała zastosowanie od stycznia 2015 r. niezależnie od tego, kiedy zostanie wydana w tym zakresie decyzja (np. styczeń 2015 r., luty 2015 r.).

Nie dłużej niż 15 lat

Ulga z tytułu tej samej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez 15 lat (art. 13 ust. 3 ustawy o podatku rolnym).

Przykład nr 4

Jak pamiętamy z przykładu nr 1, kwota ulgi inwestycyjnej wynosi 12 000 zł. Załóżmy, że podatek rolny płacony przez czytelnika na terenie gminy, w której została zrealizowana inwestycja, wynosi:

Wariant I: 1000 zł rocznie – czytelnik będzie rozliczać ulgę przez 12 lat

Wariant II: 800 zł rocznie – czytelnik będzie mógł rozliczać ulgę maksymalnie przez 15 lat; odliczy zatem jedynie 12 000 zł (15 lat x 800 zł)

Uwaga, na potrzeby wariantu I i II przyjmujmy, że wysokość podatku rolnego przez te wszystkie lata nie ulegnie zmianie. W praktyce należy się jednak liczyć ze zmianą jego wysokości.

Wariant III: 12 800 zł rocznie – czytelnik rozliczy ulgę w trakcie 2015 r.

Kwota ulgi inwestycyjnej jest odliczana z urzędu w decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Podatnicy obowiązani do składania deklaracji na podatek rolny odliczają, określoną w decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej, kwotę przyznanej ulgi od należnego podatku rolnego (art. 13 ust. 3a ustawy o podatku rolnym). W przypadku rolników indywidualnych (podatników podatku rolnego) – takich jak czytelnik – przyznaną ulgę odlicza organ podatkowy (wójt, burmistrz/prezydent miasta) w decyzji ustalającej podatek rolny na dany rok.

Przykład nr 5

W przypadkach opisanych w przykładzie nr 4 wójt w decyzji ustalającej należny podatek rolny pomniejszy go o kwotę ulgi inwestycyjnej, aż do pełnego jej rozliczenia, nie dłużej jednak niż przez 15 lat. W wariantach z przykładu nr 4 podatek rolny do zapłaty za 2015 rok wyniesie:

Wariant I: 0 zł (1000 zł – 12 000 zł)

Wariant II: 0 zł (800 zł – 12 000 zł)

Wariant III: 800 zł (12 800 zł – 12 000 zł).

Niewykorzystana przechodzi na następcę

Kwota ulgi inwestycyjnej niewykorzystana przez podatnika przechodzi na jego następców, jeżeli gospodarstwo rolne zostało nabyte stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub w drodze dziedziczenia (art. 13d ust. 5 ustawy o podatku rolnym).

Jak wynika z pisma Ministerstwa Finansów z 11 stycznia 2005 r. (LK-1377/LP/04/KD), ustawodawca wskazał tylko dwie sytuacje (katalog zamknięty), kiedy niewykorzystana kwota ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym przechodzi na następców podatnika, który uzyskał do niej prawo, tj. w przypadku gdy gospodarstwo rolne zostało nabyte stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników >patrz ramka lub w drodze dziedziczenia. Umowy przekazania gospodarstwa rolnego zawarte w celu otrzymania renty strukturalnej nie są umowami zawartymi stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Skutki sprzedaży obiektów

Podatnik traci prawo do odliczenia od podatku rolnego niewykorzystanej kwoty ulgi inwestycyjnej w przypadku sprzedaży obiektów i urządzeń, od których przyznana została ta ulga, lub przeznaczenia ich na inne cele niż związane z działalnością rolniczą (art. 13 ust. 4 ustawy o podatku rolnym).

Autor jest doradcą podatkowym

Następca musi być młodszy co najmniej o 15 lat

Przez umowę z następcą rolnik będący właścicielem (współwłaścicielem) gospodarstwa rolnego zobowiązuje się przenieść na osobę młodszą od niego co najmniej o 15 lat (następcę) własność (udział we współwłasności) i posiadanie tego gospodarstwa z chwilą nabycia prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej, jeżeli następca do tego czasu będzie pracować w tym gospodarstwie. Ponadto umowa z następcą może zawierać inne postanowienia, w szczególności dotyczące wzajemnych świadczeń stron przed i po przeniesieniu przez rolnika własności gospodarstwa rolnego na następcę (art. 84 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników). Umowa z następcą, a także umowa w celu wykonania umowy z następcą (przenosząca własność gospodarstwa rolnego na następcę), powinna być zawarta w formie aktu notarialnego (art. 85 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników).

Co w przypadku zbiegu praw do ulg i zwolnień

W przypadku zbiegu praw do zwolnień i ulg z różnych tytułów przy ustalaniu zobowiązania podatkowego w zakresie podatku rolnego na dany rok podatkowy w pierwszej kolejności stosuje się ulgi określone w art. 13b, następnie w art. 12, w art. 13a i w art. 13 ustawy o podatku rolnym. Podstawę obliczenia ulgi z danego tytułu stanowi należny podatek po zastosowaniu ulgi z tytułu poprzedzającego (art. 13d ust. 4 ustawy o podatku rolnym).

Oznacza to, że w pierwszej kolejności zastosowanie ma:

- ulga przewidziana dla gospodarstw rolnych: żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową lub długotrwałe przeszkolenie wojskowe, oraz osób spełniających zastępczo obowiązek służby wojskowej w formie skoszarowanej – prowadzących te gospodarstwa bezpośrednio przed powołaniem do służby (zob. art. 13a ustawy o podatku rolnym),

- zwolnienia przewidziane w art. 12 ustawy o podatku rolnym, m.in.: dla użytków rolnych klas: V, VI i VIz, oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych ustanowionych na użytkach rolnych; dla gruntów ornych, łąk i pastwisk objętych melioracją – w roku, w którym uprawy zostały zniszczone wskutek robót drenarskich,

- zwolnienie dla gruntów położonych na terenach podgórskich i górskich (klasy gruntów: I, II, IIIa, III i IIIb, IVa, IV i IVb (zob. art. 13b ustawy o podatku rolnym), i dopiero

- ulga inwestycyjna (zob. art. 13 ustawy o podatku rolnym).

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów